Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klättrande grönsak på balkong
          Aejohansson
          Inlägg 29-03-2011, 18:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 33 237

Jag söker efter en klättrande grönsak som mår bra på en balkong i österläge i zon 5, har möjlighet till att driva upp den innan och hyffsat med plats.

Vad finns det att välja på?

--------------------
          Balkongodlar och driver blogg om bla min odling.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Socktrollet
          Inlägg 30-03-2011, 11:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 41 332

Hej!

Jag har en balkong i österläge i zon5, blåsigt uppe på översta våningen.
          Förra sommaren odlade jag Rosenbönor (blomster- prunk- bönor, Runner beans, kärt barn har många namn) samt brytsockerärter i papperskorgar mot en spalje i ytterkant (ej mot väggen) och det gick alldeles utmärkt.

Förkultivera inomhus bara, för de ruttnar i kall jord. När de väl fått blad tål de oväntat mycket kyla.

Från tre plantor rosenböna skördade vi flera kilo bönskidor och de var så goda att vi längtat till nästa odlingssäsong sedan december när sista fryspåsen gick åt. I år ska vi försöka få plats med fler plantor.

Blommorna lockade dessutom humlor ända upp till 5e våningen, vilket jag ser som en bonus. Jag gillar humlor, och annars får man försöka pollinera med pensel. Rosenbönor behöver hjälp, annars blir det ingen skörd.

--------------------
          / Socktrollet

...som vill skapa en djungel på sin lilla blåsiga balkong i Västerbotten (zon 5), och har bondegener från Hälsingland med tillhörande behov av grönsaksodling i krukorna. http://djungelambitioner.wordpress.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon