Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Cigarettaska i komposten, Förgiftad av kompisens grönsaker?
          merlin68
          Inlägg 29-03-2011, 18:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Min kompis som är inbiten nikotinist slänger sin cigarettaska i komposten sick.gif !!! Hon säger att det är ofarligt att konsumera grönsaker och bär som har gödslats med denna "helvetesjord". Jag tror däremot att det föreligger en risk för förgiftning eftersom cigaretter innehåller en massa farliga kemikalier och gifter. Törs jag äta hennes rabarberpaj i fortsättningen -fear-.gif ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Överbölingen
          Inlägg 29-03-2011, 21:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Det mesta av tobakseländet sitter i rökarens lungor och kommer förmodligen att ge KOL, emfysem eller lungcanser efter ett antal år. *
          Undrar bara var ni slänger rens av Digitalis, Aconitum, Convalaria, Ricin mm. "Hela växten giftig" brukar det stå. Jag tror att det är så försvinnande liten del av växtgift i renset att det är försumbart. Man gräver ju nogsamt ner perblast med potatisfrukter efter blomningennär man har skördat.

Är övertygad om att det är farligare för kompostmaterialet om det blir för vått, för torrt eller för varmt så att inte småfolket kan göra sitt jobb. De tar ingen större skada av giftiga växter. Utan de bryter ner dem så det blir ytterst små mängder av spårämnen. Och dessa mickrotillsatser är bara bra.

Däremot är överdoser av kemikalier skadligt för både växter och oss.

*Cigarettfiltren är inte nedbrytbara. Inte heller de moderna tepåsarna i nylonnät. Eller parafinet på ostskalkarna.

Citera
          merlin68
          Inlägg 30-03-2011, 17:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (Överbölingen @ 29-03-2011, 22:42) *
          Det mesta av tobakseländet sitter i rökarens lungor och kommer förmodligen att ge KOL, emfysem eller lungcanser efter ett antal år. *
          Undrar bara var ni slänger rens av Digitalis, Aconitum, Convalaria, Ricin mm. "Hela växten giftig" brukar det stå. Jag tror att det är så försvinnande liten del av växtgift i renset att det är försumbart. Man gräver ju nogsamt ner perblast med potatisfrukter efter blomningennär man har skördat.

Är övertygad om att det är farligare för kompostmaterialet om det blir för vått, för torrt eller för varmt så att inte småfolket kan göra sitt jobb. De tar ingen större skada av giftiga växter. Utan de bryter ner dem så det blir ytterst små mängder av spårämnen. Och dessa mickrotillsatser är bara bra.

Däremot är överdoser av kemikalier skadligt för både växter och oss.

*Cigarettfiltren är inte nedbrytbara. Inte heller de moderna tepåsarna i nylonnät. Eller parafinet på ostskalkarna.

Det där med giftiga växter i komposten har jag aldrig tänkt på. Bör jag bli orolig nu? flirting.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          merlin68   Cigarettaska i komposten   29-03-2011, 18:31
          pejori   Min kompis som är inbiten nikotinist slänger sin c...   29-03-2011, 18:36
          merlin68   Askan är inte farlig, så sålänge hon inte slänger ...   29-03-2011, 18:44
          Gunilla T   Tobaksplantan har lätt för att ta upp kadmium så t...   29-03-2011, 18:59
          gnon49   Om man betänker på vad som används i jordbruket id...   29-03-2011, 20:11
          Motti   Rent generelt skulle jag som rökare aldrig kasta f...   29-03-2011, 21:03
          Åsa, mälardalen zon 2   Växtgifter bryts ner, jorden blir inte farlig att ...   30-03-2011, 17:12
          merlin68   Växtgifter bryts ner, jorden blir inte farlig att ...   30-03-2011, 17:39
          Aqvakul   Växtgifter bryts ner, jorden blir inte farlig att ...   30-03-2011, 17:43
          andersen   Kan du visa dokumentation på detta... Jag är ju i...   30-03-2011, 17:52
          Gunilla T   Man får nog skilja på växtgifter och tungmetaller ...   30-03-2011, 17:53
          merlin68   Man får nog skilja på växtgifter och tungmetaller ...   30-03-2011, 18:01
          Gunilla T   Anrikas? Menas med det att om jag äter bladen så h...   30-03-2011, 18:38
          Christa   Anrikas betyder att ju högre upp i näringskedjan m...   31-03-2011, 09:01
          andersen   Man skall ju åxå tänka på att ett par fimpar i ett...   30-03-2011, 18:05

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 09:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon