de finns en färgtyp som görs av falu vapen som är en matt oljefärg,till de som gillar rödfärg men vill ha den smetfri. det är ju en helt annan färgtyp än den traditionella rödfärgen som ju är en slamfärg o skall smeta lite. rödfärg används på sågat virke som inte får vara målat med något annat innan,andas o åldras vackert. oljefärg är ju en tät färg o andas inte så förutsättningen är annorlunda här avseende fasadens konstruktion. helst skall det finnas en luftspalt bakom så virket kan andas. demidekk är ju numera ett namn o inte en enskild färgtyp,men vad jag vet finns inga oljebaserade produkter i deras sortiment utan de är plastfärger som bara används om det finns en plastfärg innan på fasaden.Med plastfärg menar jag produkter som innehåller akrylat,akryl o blandat med alkyd(olja,plast) i förlängningen orsakar denna färgtyp röta då den släpper in fukt men inte ut.oljegrundning rekommenderas vid första målningen men problemet är att den åldras också o vid nästa ommålning är oljegrundningen förbrukad o det är nu problemen börjar.jag rekommenderar inte denna färgtyp såtillvida inte fasaden är tidigare målad med produkten. då är det ändå kört o man får förbereda sig på fasadbyte nästa gång det är dags att måla. det finns idag vattenbaserade oljefärger samt oljefärger som klarar miljökraven som är mycket bättre alternativ. det första man måste kolla innan man köper färg är vad som använts innan på fasaden.man bör fortsätta med samma färgtyp för att minimera framtida problem. återkom gärna med fler frågor o synpunkter. Ulf
|