jag antar att det är samma hus som du har i vinjetten, jag har också förstått att du vill ha det falurött. min fråga är varför inte vanlig Falu rödfärg?det är utan jämförelse det bästa alternativet om man vill ha ett rött klassiskt hus.Billigt,lätt att underhålla,beprövat sedan 300 år. nästa alternativ är oljefärg,finns en matt variant som görs av falu vapen.nackdel:vill gärna växa på den.man får tvätta huset då o då. linoljefärg,också beprövat med gott resultat.nackdel.inte så lättmålat för en nybörjare,kräver en viss teknik samt kunskap hur man målar med linoljefärg.det är en av anledningarna att den är mindre förekommande idag.fördelar:bevarar verkligen trä,rätt skött fasad håller 100-tals år. alkydoljefärg,finns vattenbaserad oljefärg idag t.ex nordsjö tinova vx eller med silikonolja Gjöco exclusive eller samma typ scala oden de två senare använder jag själv när folk inte vill ha linolja.ger en blank,tålig yta som håller längre än traditionella oljefärger "plastfärger"(akryl,akrylat samt blandade med alkyd).rekommenderas inte av mig då erfarenheten lärt mig att det blir bara problem i framtiden.alla färgtyper där man rekommenderar en oljegrund i botten skall man akta sig för,det betyder att toppfärgen släpper igenom fukt.
reklam typ demidekkare målar sällan där talas aldrig om hur färgen skyddar fasaden,utan bara om kulörbeständighet samt hur bra den klarar mögel/alger. bättre tvätta några gånger extra än byta fasad ofta.
senast idag var jag o titta på en 10 år gammal villa för ommålning,snickaren bedömde att byta ca 30% av fasaden.målat med plastfärg enligt konstens alla regler,mitt hus har fortfarande orginalpanelen från 1870, målat med rödfärg o håller minst lika länge till. hoppas detta ger dej något att fundera på. Ulf
|