CITAT (malarmaster @ 31-03-2011, 08:54)

hästsvansar är inte att lita på,det är tvärtom,du bör få på grundfärg/alt rödfärg snarast.
anledningen är att UV-strålningen rätt fort bryter ner ytlagret på brädan o för att färgen då skall fästa blir man tvungen att stålborsta ytan.max 1 månad bör du dröja,har du dröjt så att brädan börjar bli grå så är det slipning till träfärg(friskt) som gäller.är det så att du väljer oljefärg är det ju lämpligt att grunda innan fasaden sätts upp,rödfärg målas på plats.Grundmålad fasad bör målas inom 3 månader annars får man grunda om.
Ulf
Du har säkert rätt i det du säger men jag vill göra ett tillägg ang tiden för målning. Förr arbetade jag med trä och lärde mig att det allra bästa vore om man målade brädan så fort det bara gick.
När man klyver fram brädan så ligger det ett lager med lignin, träets eget bindmedel), på ytan. Målar man innan det hinner torka så har man gjort arbetet optimalt.
Men så snabbt målar man nog bara i den bästa av världar. Det räcker med att virket ligger i brädgården några dagar så är det försent.
Det var bara en parentes.