Håller med de flesta att det är mycket pengar som betalas ut till olika trossamfund. (Intressant länk från Huggorm) Jag har själv gått ur kyrkan för flera år sedan och barnen är inte infödda som tur är. Jag tycker också som vissa här att samfunden borde klara sig på medlemsavgifter. Jag är ateist så min ståndpunkt är ju inte så konstig.
Staten betalar årligen flera miljoner (460 milj. kr. 2009) för underhåll och bevarande av kulturhistoriska kyrkobyggnader. De pengarna betalar vi genom skatten oavsett om vi är med i kyrkan eller inte och det tycker jag är bra.
Jag tycker ändå att kyrkan gör mycket gott för t.ex. hemlösa och fattiga i samhället. Det hade varit bättre om det inte behövdes förstås...eller om alla trossamfundspengarna användes av staten eller kommunerna till olika insatser för människor i socialt utanförskap, då slapp man religionstjafset.
(Det som retar mig mest nästan är att Pingströrelsen med sin konservativa och homofoba inriktning får så mycket pengar. Hur i hela friden går det ihop med värdegrunden? Gott om pengar har de dessutom.)
|