|
http://www.expressen.se/ledare/1.2381481/b...roende#comments Visst ska vi ha religionsfrihet och människor få tro vad dom vill men tvinga inte mig att betala.Varför ska dessa bakåtsträvare ha statliga bidrag.
Huggorm
30-03-2011, 12:50
Jag förstår inte varför trossamfund över huvud taget skall ha bidragspengar från staten, de får väll försörja sig med medlemsavgifter och kyrkoskatt. Möjligen kan jag gå med på att vårda gamla kyrkor via skattesedeln på kulturell grund, men där går gränsen
Aqvakul
30-03-2011, 13:01
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 13:50)  Jag förstår inte varför trossamfund över huvud taget skall ha bidragspengar från staten, de får väll försörja sig med medlemsavgifter och kyrkoskatt. Möjligen kan jag gå med på att vårda gamla kyrkor via skattesedeln på kulturell grund, men där går gränsen Jag håller fullständigt med Huggorm! (Det händer kanske inte varje dag.. )
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 13:50)  Jag förstår inte varför trossamfund över huvud taget skall ha bidragspengar från staten, de får väll försörja sig med medlemsavgifter och kyrkoskatt. Möjligen kan jag gå med på att vårda gamla kyrkor via skattesedeln på kulturell grund, men där går gränsen hÅLLER MED DIG TILL 110%
malarmaster
30-03-2011, 13:01
Huggorm
30-03-2011, 13:04
Hoppsan, nu blir jag nästan tvungen att ändra ståndpunkt, jag känner mig inte riktigt bekväm när jag inte får vara ensam om min åsikt
Undrar om man kanfå bidrag om man tror på Tomten?
*Stintan*
30-03-2011, 13:14
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 13:50)  Jag förstår inte varför trossamfund över huvud taget skall ha bidragspengar från staten, de får väll försörja sig med medlemsavgifter och kyrkoskatt. Möjligen kan jag gå med på att vårda gamla kyrkor via skattesedeln på kulturell grund, men där går gränsen Det vettigaste jag hört från dig någonsin  Bort med statliga bidragspengar till trossamfund! Dom har pengar så det räcker och blir över ändå. Gamla kyrkobyggnader är en del av vår kulturhistoria så det är en annan sak även om jag tycker att kyrkan har nog med tillgångar för att kunna klara den biten.
Blomstertanten
30-03-2011, 13:42
Måste nog hålla med Huggorm Jag är medlem i Svenska kyrkan enbart för att jag vill vara med och bidra till att kyrkorna, som är en del av vårt kulturarv, ska hållas i bra skick. Fast funderar mer och mer på att gå ur, för då skulle jag slippa restskatten som jag får varje år
theseraphim
30-03-2011, 14:06
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2011, 14:42)  Måste nog hålla med Huggorm Jag är medlem i Svenska kyrkan enbart för att jag vill vara med och bidra till att kyrkorna, som är en del av vårt kulturarv, ska hållas i bra skick. Fast funderar mer och mer på att gå ur, för då skulle jag slippa restskatten som jag får varje år  Själv är jag inte medlem och jag kan inte ens försvara ett medlemskap för egen del om kyrkorna för de är i kyrkans ägo och det är de som får sköta om den biten, sen om det innebär att vissa kyrkor får rivas så är inte det hela världen för alla är inte unika byggnader plus att man har i alla tider rivit kyrkor utan någon egentligen ifrågasatt det.
Red Top
30-03-2011, 14:59
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 13:50)  Jag förstår inte varför trossamfund över huvud taget skall ha bidragspengar från staten, de får väll försörja sig med medlemsavgifter och kyrkoskatt. Möjligen kan jag gå med på att vårda gamla kyrkor via skattesedeln på kulturell grund, men där går gränsen Jag håller i stort med dig om det du skriver, men i din iver att vara motvalls  , har du missat en sak. Det finns ingen kyrkoskatt längre. Har inte funnits sedan 1999. Däremot finns det en kyrkoavgift, som är lite olika beroende på vilken kommun du bor i. Den avgiften betalas bara av medlemmar i Svenska kyrkan. De betalar också begravningsavgift. Ni hedningar(obs skoj) betalar bara en begravningsavgift. Detta för att ni inte ska ligga och skräpa i naturen när ni dör. Även denna avgift skiljer lite beroende på var du bor. Själv är jag fortfarande medlem av samma skäl som Blomstertanten. Kunde i och för sig lämna ett litet bidrag till de församligar, vars kyrkor jag tycker är värda att bevara. Sammanfattningsvis tycker jag att det är horribelt att religiösa grupper får bidrag genom staten. Särskilt med tanke på att även klart suspekta grupper, som t ex Sientologerna, lever gott på mina skattepengar, samtidigt som de lurar skjortan av dem, som hamnat i deras klistriga .garn
Överbölingen
30-03-2011, 16:18
Tillåt mig skämt lite!
Gäller det FI också?
Huggorm! Är helt inne på din linje. Kyrkan ska betraktas som vilken förening som helst. Ska själv stå för utbildningskostnader av all personal som dom har osv plus övriga kostnader. Undantag kan vara byggnader av kultreellt alt historiskt värde. Man ska inte heller födas in i en förening. Man ska göra ett aktivt val för att gå med. Man föds inte in Bamse klubben eller Fantomens hemligga klubb.Man går med frivilligt.
herkules
31-03-2011, 06:26
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2011, 14:42)  Måste nog hålla med Huggorm Jag är medlem i Svenska kyrkan enbart för att jag vill vara med och bidra till att kyrkorna, som är en del av vårt kulturarv, ska hållas i bra skick. Fast funderar mer och mer på att gå ur, för då skulle jag slippa restskatten som jag får varje år  jag är också medlem pga kyrkorna men också för kyrkans fantastiska arbete med fattiga människor här i sverige. något de egentligen inte skulle behöva hålla på med men eftersom det sociala skyddsnätet har gått sönder så är jag glad för att församlingarna finns för de allra svagaste och fattigaste.
AndersKbg
31-03-2011, 07:48
CITAT (Carl @ 30-03-2011, 17:23)  Man föds inte in Bamse klubben eller Fantomens hemligga klubb.Man går med frivilligt. Här visar sig de röda från sin bästa sida ser jag. Märklig inställning att man inte ska vara med i Svenska Kyrkan, åtminstone om man är röd -för att inte säga död. Då vore det väl bra ändå? Vi föds som svenskar och vi föds in i svenska kyrkan, just för att vi ska ha det skyddsnätet och de rättigheterna som det innnebär. Visst är det kontigt att den sidan som alltid förespråkar höga skatter dessutom är mest emot kyrkoskatten? (Förutom Huggorm då, men hjärnsläpp kan alla få ibland.) Jag betalar gärna kyrkoskatten, dels för kyrkans egen skull och dels för bevarandet av våra kyrkor. Sen är det en fördel att man hamnar i backen utan bekymmer för de efterlevande. Men sitt där och nöt på era pengar ni. Tänk på att det är häftigt att betala skatt!
Gunilla T
31-03-2011, 08:04
Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift...
AndersKbg
31-03-2011, 08:06
CITAT (Gunilla T @ 31-03-2011, 09:04)  Även om man gått ur kyrkan betalar man en begravningsavgift... Det var exakt den meningen jag visste att jag skulle få respons på. Jag är fan cynisk.
Gunilla T
31-03-2011, 08:10
Om man skriver ett sakfel så är det alltid någon som korrigerar..
Antar att du menar synsk?
*Stintan*
31-03-2011, 08:43
CITAT (AndersKbg @ 31-03-2011, 08:48)  Här visar sig de röda från sin bästa sida ser jag. Märklig inställning att man inte ska vara med i Svenska Kyrkan, åtminstone om man är röd -för att inte säga död. Då vore det väl bra ändå?
Vi föds som svenskar och vi föds in i svenska kyrkan, just för att vi ska ha det skyddsnätet och de rättigheterna som det innnebär. Visst är det kontigt att den sidan som alltid förespråkar höga skatter dessutom är mest emot kyrkoskatten? (Förutom Huggorm då, men hjärnsläpp kan alla få ibland.)
Jag betalar gärna kyrkoskatten, dels för kyrkans egen skull och dels för bevarandet av våra kyrkor. Sen är det en fördel att man hamnar i backen utan bekymmer för de efterlevande. Men sitt där och nöt på era pengar ni.
Tänk på att det är häftigt att betala skatt! Vi föds inte in i Svenska kyrkan utan man blir medlem genom dopet! Du kanske ska ta reda på fakta innan du hasplar ur dig en massa dumheter
AndersKbg
31-03-2011, 08:50
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2011, 09:43)  Vi föds inte in i Svenska kyrkan utan man blir medlem genom dopet! Du kanske ska ta reda på fakta innan du hasplar ur dig en massa dumheter  ...vilket fortfarande är något som går bankomatiskt. Om man inte har fel föräldrar. Lustiga är att föräldrar som själva har gått ur kyrkan döper sina barn, för att de senare ska kunna gå ur kyrkan om de vill. Är inte det en form av inkonsekvens och kluvenhet?
Jag är varken röd eller död och tycker inte det är det minsta sexigt att betala skatt till diverse trossamfund,tycker att sektmedlemmarna själva kan stå för den kostnaden.
Blomstertanten
31-03-2011, 09:10
CITAT (AndersKbg @ 31-03-2011, 08:48)  Här visar sig de röda från sin bästa sida ser jag. Märklig inställning att man inte ska vara med i Svenska Kyrkan, åtminstone om man är röd -för att inte säga död. Då vore det väl bra ändå?
Vi föds som svenskar och vi föds in i svenska kyrkan, just för att vi ska ha det skyddsnätet och de rättigheterna som det innnebär. Visst är det kontigt att den sidan som alltid förespråkar höga skatter dessutom är mest emot kyrkoskatten? (Förutom Huggorm då, men hjärnsläpp kan alla få ibland.)
Jag betalar gärna kyrkoskatten, dels för kyrkans egen skull och dels för bevarandet av våra kyrkor. Sen är det en fördel att man hamnar i backen utan bekymmer för de efterlevande. Men sitt där och nöt på era pengar ni.
Tänk på att det är häftigt att betala skatt! Jag är rödare än många andra här och dessutom ateist, och har valt att fortsätta vara medlem i svenska kyrkan! Mina barn "föddes" ju in i kyrkan så de är nog medlemmar de också. Men jag har inte döpt mina barn, fast äldsta sonen valde själv att döpas när han var ungefär 12 år. Ja, det är häftigt att betala skatt!  Speciellt om jag vet att det kan innebära att de som har det sämre än jag kan få det bättre!
Gossen Ruda
31-03-2011, 09:13
Personligen tycker jag inte att det skall få förekomma barndop, det borde varje individ själv få bestämma. För kristna, en del iaf, är dopet dock viktigt så jag är tveksam om man skulle förbjuda det hela. Kanske skulle man ha en delad ceremoni där dopet är en del och alla civilrättsliga saker är något man själv får ta ställning till exempelvis vid myndighetsdagen.
Vad det gäller medlemskap eller inte, så är det väl bra att var och en kan välja? Jag personligen har valt att vara med pga kyrkans mångsidiga sociala arbete, för att göra rätt för mej de gånger jag trots allt vill utnyttja kyrkan som kulturell och ceremoniell institution och givetvis även eftersom underhållet av byggnader inte är gratis. Kyrkobyggnaderna tillhör den svenska landskapsbilden.
Jag får inte riktigt ihop AndersKbg resonemang. Vad jag förstått tillhör han individualismens anhängare rent politiskt. Vart tog det fria valet i den här frågan vägen??
edit:stavfel
*Stintan*
31-03-2011, 09:28
CITAT (AndersKbg @ 31-03-2011, 09:50)  ...vilket fortfarande är något som går bankomatiskt. Om man inte har fel föräldrar.
Lustiga är att föräldrar som själva har gått ur kyrkan döper sina barn, för att de senare ska kunna gå ur kyrkan om de vill. Är inte det en form av inkonsekvens och kluvenhet? Vadå fel föräldrar? Vad grundar du dina påståenden på? Långt ifrån alla föräldrar, oavsett de är med i sv. kyrkan eller ej, låter döpa sina barn.
Gossen Ruda
31-03-2011, 09:32
Det borde väl gå att bygga upp en frivilligorganisation som kan ta hand om allt arbete som kyrkan utför i allt från fattigvård till ceremoniella saker som vigslar inklusive lokaler för detta. Fritt från all religion så kan de som tror på gud samlas i kyrkorna. Sen kan de gärna få statsbidrag för det gynnar alla medborgare.
AndersKbg
31-03-2011, 09:42
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2011, 10:28)  Vadå fel föräldrar? Vad grundar du dina påståenden på? Långt ifrån alla föräldrar, oavsett de är med i sv. kyrkan eller ej, låter döpa sina barn. "Långt ifrån" är uppenbarligen ett synnerligen relativt uttryck.
*Stintan*
31-03-2011, 09:45
CITAT (AndersKbg @ 31-03-2011, 10:42)  "Långt ifrån" är uppenbarligen ett synnerligen relativt uttryck. Och det är inte dina uppgifter då eller? Kan du inte svara på frågorna istället?
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2011, 10:32)  Det borde väl gå att bygga upp en frivilligorganisation som kan ta hand om allt arbete som kyrkan utför i allt från fattigvård till ceremoniella saker som vigslar inklusive lokaler för detta. Fritt från all religion så kan de som tror på gud samlas i kyrkorna. Sen kan de gärna få statsbidrag för det gynnar alla medborgare. Varsågod, börja du. Jag är nöjd med alternativen vi redan har. Ceremonierna är också en välrotad tradition som tillhör den svenska kulturen. Det finns andra alternativ om så önskas.
Piccante
31-03-2011, 09:55
CITAT (Överbölingen @ 30-03-2011, 17:18)  Tillåt mig skämt lite!
Gäller det FI också? Finansinspektionen ? de räknas nog inte som samfund. Eller menar du Feministiskt initiativ F! ? Undrar hur de ser på samfund inom New Age rörelsen? Får UFO-sekter också statsbidrag?
AndersKbg
31-03-2011, 10:03
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2011, 10:45)  Och det är inte dina uppgifter då eller? Kan du inte svara på frågorna istället? Klart jag kan. Jag grundar det mesta på min egen uppfattning, precis som alla andra här på odla. Det är sällan man hänvisar till källor här.
Huggorm
31-03-2011, 10:06
En komplett lista på vilka som fick bidraget och hur mycket finns i denna länk: http://www.sst.a.se/download/18.55746f3812...isning+2010.pdfNew Age verkar inte finnas med, utan det mest extrema är väll pingstkyrkan och liknande
Det var en bra länk Huggorm man blir heligt förbaskad när man ser vilka enorma summor vissa samfund inkammar med skattemedel.
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-03-2011, 11:04
CITAT (Vippan @ 31-03-2011, 11:14)  Det var en bra länk Huggorm man blir heligt förbaskad när man ser vilka enorma summor vissa samfund inkammar med skattemedel. Hellre det än alla dessa stora pengar som politikerna slarvar bort.
Huggorm
31-03-2011, 11:22
Det handlar ju om mindre än 50 miljoner, så det är egentligen småpengar i statsbudgeten
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-03-2011, 11:36
Visst är det mycket pengar men ännu mera pengar gör politikerna av sig med med olika felsatsningar och så vidare. Och då är det nog ingen skillnad på partifärg, dom är nog lika bra allihopa.
theseraphim
31-03-2011, 20:44
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-03-2011, 12:36)  Visst är det mycket pengar men ännu mera pengar gör politikerna av sig med med olika felsatsningar och så vidare. Och då är det nog ingen skillnad på partifärg, dom är nog lika bra allihopa. hellre pengar på felsatsningar än religioner. Kan inte fatta varför trosamfund ska ha statligt bidrag när svenska staten är separerad från staten. Visserligen off-topic men hur är det med skatten till kyrkan? Är det endast om man döps som man automatiskt betalar eller är det för man föds som svensk medborgare. Tycker det borde komma ett utskick iaf när man fyller arton där man automatisk får säga ja eller nej till den frågan och inte som det är idag att man själv måste höra av sig först och skriva ett brev till Pastorn....
Törnsångare
31-03-2011, 21:02
Håller med de flesta att det är mycket pengar som betalas ut till olika trossamfund. (Intressant länk från Huggorm) Jag har själv gått ur kyrkan för flera år sedan och barnen är inte infödda som tur är. Jag tycker också som vissa här att samfunden borde klara sig på medlemsavgifter. Jag är ateist så min ståndpunkt är ju inte så konstig.
Staten betalar årligen flera miljoner (460 milj. kr. 2009) för underhåll och bevarande av kulturhistoriska kyrkobyggnader. De pengarna betalar vi genom skatten oavsett om vi är med i kyrkan eller inte och det tycker jag är bra.
Jag tycker ändå att kyrkan gör mycket gott för t.ex. hemlösa och fattiga i samhället. Det hade varit bättre om det inte behövdes förstås...eller om alla trossamfundspengarna användes av staten eller kommunerna till olika insatser för människor i socialt utanförskap, då slapp man religionstjafset.
(Det som retar mig mest nästan är att Pingströrelsen med sin konservativa och homofoba inriktning får så mycket pengar. Hur i hela friden går det ihop med värdegrunden? Gott om pengar har de dessutom.)
smuleborg
31-03-2011, 21:03
Sent om sides, håller med Huggorm.
Kyrkans kulturskatt/-arv. Hur kom kyrkan i besittning av den?
Begärde utträde ur svenska kyrkan på myndighetsdagen. Jag är döpt och konfirmerad. Jag var (är) inte kristen och var trött på kvinno(präst)motståndet. Och senare på kyrkans diskriminering av icke-heterosexuella.
Idag är svenska kyrkan "modernare", tack vare - som jag ser det - biskoparna Stendahl, Krook och Brunne.
Törnsångare
31-03-2011, 21:08
CITAT (theseraphim @ 31-03-2011, 21:44)  hellre pengar på felsatsningar än religioner. Kan inte fatta varför trosamfund ska ha statligt bidrag när svenska staten är separerad från staten. Visserligen off-topic men hur är det med skatten till kyrkan? Är det endast om man döps som man automatiskt betalar eller är det för man föds som svensk medborgare. Tycker det borde komma ett utskick iaf när man fyller arton där man automatisk får säga ja eller nej till den frågan och inte som det är idag att man själv måste höra av sig först och skriva ett brev till Pastorn.... När man döps blir man medlem och betalar skatt. Man kan också som förälder anmäla sitt barn utan att det behöver döpas. Man föds inte in i kyrkan längre.
smuleborg
31-03-2011, 21:10
Bra skrivit av Gossen Ruda också (hittills). CITAT (Törnsångare @ 31-03-2011, 22:08)  När man döps blir man medlem och betalar skatt. Man kan också som förälder anmäla sitt barn utan att det behöver döpas. Man föds inte in i kyrkan längre. Det var ju för väl. Min fettextmarkering.
Red Top
31-03-2011, 21:30
CITAT (theseraphim @ 31-03-2011, 21:44)  hellre pengar på felsatsningar än religioner. Kan inte fatta varför trosamfund ska ha statligt bidrag när svenska staten är separerad från staten. Visserligen off-topic men hur är det med skatten till kyrkan? Är det endast om man döps som man automatiskt betalar eller är det för man föds som svensk medborgare. Tycker det borde komma ett utskick iaf när man fyller arton där man automatisk får säga ja eller nej till den frågan och inte som det är idag att man själv måste höra av sig först och skriva ett brev till Pastorn.... För enkelhetens skull citerar jag mitt eget inlägg från i går. CITAT (Red Top @ 30-03-2011, 15:59)  Jag håller i stort med dig om det du skriver, men i din iver att vara motvalls , har du missat en sak. Det finns ingen kyrkoskatt längre. Har inte funnits sedan 1999. Däremot finns det en kyrkoavgift, som är lite olika beroende på vilken kommun du bor i. Den avgiften betalas bara av medlemmar i Svenska kyrkan. De betalar också begravningsavgift.Ni hedningar(obs skoj) betalar bara en begravningsavgift. Detta för att ni inte ska ligga och skräpa i naturen när ni dör. Även denna avgift skiljer lite beroende på var du bor. Själv är jag fortfarande medlem av samma skäl som Blomstertanten. Kunde i och för sig lämna ett litet bidrag till de församligar, vars kyrkor jag tycker är värda att bevara. Sammanfattningsvis tycker jag att det är horribelt att religiösa grupper får bidrag genom staten. Särskilt med tanke på att även klart suspekta grupper, som t ex Sientologerna, lever gott på mina skattepengar, samtidigt som de lurar skjortan av dem, som hamnat i deras klistriga garn . Om dina föräldrar låter döpa dig, tas du automatiskt upp i den kristna kyrkans gemenskap. Därmed blir du också skyldig att betala kyrkoavgift, från den dag du blir myndig. Du kan med dina föräldrars hjälp, begära utträde från 12 års ålder. Du behöver inte "skriva brev till pastorn". Du fyller i en blankett och skickar den till din församling. För att inte drabbas av ytterligare ett års kyrkoavgift, ska begäran om utträde ske före 1 november. Instämmer med er som påpekar kyrkans goda arbete med de svaga i vårt samhälle.
smuleborg
31-03-2011, 21:41
CITAT (Red Top @ 31-03-2011, 22:30)  Instämmer med er som påpekar kyrkans goda arbete med de svaga i vårt samhälle. Visst, instämmer. Andra organisationer/ideella föreningar gör mycket stora insatser, med betydligt blygsammare medel. Svenska kyrkan har stora tillgångar och en ofantlig kostnadskrävande overhaed. Japp.
Om du är medlem i Pingstkyrkan får du skänka Tiondet lika så i Jehovas Vittnen skulle tro att det gäller Allianskyrkan också och andra. Att betala kyrkoskatt är väl i dag upp till var och en vill man inte går man ur Svenska Kyrkan,själv betalar jag gärna kyrkoskatt.
Aqvakul
31-03-2011, 22:46
CITAT (Motti @ 31-03-2011, 23:33)  Om du är medlem i Pingstkyrkan får du skänka Tiondet lika så i Jehovas Vittnen skulle tro att det gäller Allianskyrkan också och andra. Att betala kyrkoskatt är väl i dag upp till var och en vill man inte går man ur Svenska Kyrkan,själv betalar jag gärna kyrkoskatt. Fast detta handlar ju om statliga bidrag..
Jo jag förstog det ,men får svenska kyrkan statliga bidrag ?vet att kristna skolor får det vilket jag tycker är fel.Vad jag ville säga var att frikyrkor borde klara sig själva utan bidrag efter som alla medlemar får betala "tiondet".
theseraphim
01-04-2011, 11:25
CITAT (smuleborg @ 31-03-2011, 22:41)  Visst, instämmer. Andra organisationer/ideella föreningar gör mycket stora insatser, med betydligt blygsammare medel. Svenska kyrkan har stora tillgångar och en ofantlig kostnadskrävande overhaed. Japp. Att en organisation hjälper svaga är egentligen totalt ointressant för det har inget med moral att göra, HItler anordnade soppkök, Al Capone ordnade soppkök och härbägen, Pablo Escobar gjorde det samma osv men det var inte enbart för att hjälpa de svaga utan att etablera sitt stöd och ge PR utåt.
Gossen Ruda
01-04-2011, 12:56
Om man inte gillar religioner, kan man använda trosskydd då?
Huggorm
01-04-2011, 12:59
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2011, 13:56)  Om man inte gillar religioner, kan man använda trosskydd då?  Det kan du nog använda i alla fall, om du känner att du har ett behov av det
*Stintan*
01-04-2011, 12:59
Testa får du se om du slipper Jehovas vittnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|