CITAT (theseraphim @ 31-03-2011, 21:44)

hellre pengar på felsatsningar än religioner. Kan inte fatta varför trosamfund ska ha statligt bidrag när svenska staten är separerad från staten.
Visserligen off-topic men hur är det med skatten till kyrkan? Är det endast om man döps som man automatiskt betalar eller är det för man föds som svensk medborgare. Tycker det borde komma ett utskick iaf när man fyller arton där man automatisk får säga ja eller nej till den frågan och inte som det är idag att man själv måste höra av sig först och skriva ett brev till Pastorn....
För enkelhetens skull citerar jag mitt eget inlägg från i går.
CITAT (Red Top @ 30-03-2011, 15:59)

Jag håller i stort med dig om det du skriver, men i din iver att vara motvalls
, har du missat en sak. Det finns ingen kyrkoskatt längre. Har inte funnits sedan 1999. Däremot finns det en kyrkoavgift, som är lite olika beroende på vilken kommun du bor i. Den avgiften betalas bara av medlemmar i Svenska kyrkan. De betalar också begravningsavgift.Ni hedningar(obs skoj) betalar bara en begravningsavgift. Detta för att ni inte ska ligga och skräpa i naturen när ni dör. Även denna avgift skiljer lite beroende på var du bor.
Själv är jag fortfarande medlem av samma skäl som Blomstertanten. Kunde i och för sig lämna ett litet bidrag till de församligar, vars kyrkor jag tycker är värda att bevara.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är horribelt att religiösa grupper får bidrag genom staten. Särskilt med tanke på att även klart suspekta grupper, som t ex Sientologerna, lever gott på mina skattepengar, samtidigt som de lurar skjortan av dem, som hamnat i deras klistriga garn .
Om dina föräldrar låter döpa dig, tas du automatiskt upp i den kristna kyrkans gemenskap. Därmed blir du också skyldig att betala kyrkoavgift, från den dag du blir myndig. Du kan med dina föräldrars hjälp, begära utträde från 12 års ålder.
Du behöver inte
"skriva brev till pastorn". Du fyller i en blankett och skickar den till din församling.
För att inte drabbas av ytterligare ett års kyrkoavgift, ska begäran om utträde ske före 1 november.
Instämmer med er som påpekar kyrkans goda arbete med de svaga i vårt samhälle.