Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gotlänningar!, Fråga om kalk
          mulle
          Inlägg 23-09-2004, 10:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

För något år sedan visade Gröna Rum ett inslag från en trädgård på Gotland. Damen i inslaget berättade att hon med jämna mellanrum behandlar sina Rhododendronbuskar med något eftersom vattnet är extremt kalkhaltigt.
          Vad detta något är uppfattade jag aldrig. Jag bor på kalkrika Åland och har egen brunn och skulle därför definitivt behöva någonting att sätta i vattnet. Jag gödslar givetvis mina surjordsväxter med rhodogödsel men det tycks inte räcka till.
          Mina försök att hitta svar på nätet ger inte resultat och personalen på handelsträdgårdarna här hemma skakar bara på huvudet.
          Därför undrar jag nu om ni har något medel i Sverige för extremt hårt vatten? Om inte, hur löser ni frågan på kalkrika grannholmen Gotland?
          Mulle

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kristerh
          Inlägg 23-09-2004, 10:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Kan man inte "sila" vattnet genom torvblock,,tror att det neutraliserar kalket unsure.gif det finns något medel i trädgårdshandeln som man blandar i vattnet innan man vattnar för att få bort kalket, kommer dock inte på vad det heter wink.gif har en flaska hemma, kan kolla det och återkomma.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon