CITAT (Eva i Västerås @ 01-04-2011, 08:25)

Jo, det är precis rätt sätt. Jättebra att mylla ner ärtblasten. Den luckrar och ger kväve.
MissLeia: Om du har planterat på ytan du har problem med, så är det bättre att täckodla. Lägg luckert täcke runt alla dina växter, minst dm-tjockt. Det hindrar regnet att slå sönder jordytan, och maskar och andra vänner kommer att dra ner materialet och luckra jorden under. Det är dock en kontinuerlig process. Du får upprepa när täcket sjunkit till under 5 cm. Och sen igen. Och nästa år, och året efter. Materialet du tillför är temporärt, och har messt effekt innan det är helt nedbrutet. Täckmaterial är i princip allt växtmaterial, löv, ris, torv, spån, gräsklipp (akta för kväve på sensommar-höst), grönsaksskal osv.
Träkol (inte aska!) ska visst vara mer permanent luckrande, men då ska det ner i jorden, och där är ju redan rötterna på dina växter.
Tack för feedback!
Jag har pysslat om perennrabatten så att den har en fantastisk jord, en näve jord = ett ex antal maskar. Har insett att just maskarna är min absolut bästa vän så jag gör vad jag kan för att bli tjenis.

Men här uppe i gamla häcken har jag gått bet, än så länge. Har nyplantering av div buskar med avstånd emellan som jag luckrat i, men lönlöst.
I höstas så täckte jag tomten redigt med löv eftersom mycket är nyplanterat. Jag har funderat på att ta detta numera cementtäcket av ihopgeggade löv och låta dessa torka upp på gräsmattan, ta ett par vändor med gräsklipparen, blanda ihop med med uppblött torv och kogödsel. Ösa på. Och sen kontinuerligt fylla på med gräsklipp. Låter det som en bra plan?
Förlåt att jag inkräktade på tråden, men tacksam för hjälp!
Mvh
MissL