Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad ska jag gröngödsla med?
          Singoalla
          Inlägg 31-03-2011, 16:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 7 280

Jag blev med odlingslott förra hösten och är väldigt ivrig nu inför att börja med vårbruket. Jag kommer antagligen inte att odla på all yta första året och tänkte att jag kunde köra gröngödslingsgrödor på de ytor jag inte odlar upp. Men vad? Jag köpte vallörtsfrön men har nu läst att vallört är fruktansvärt svår att bli av med när man väl odlat den så jag kanske ska hoppa över det? Finns det någon gröngödslingsväxt som luckrar på djupet men som inte sprider sig via en massa jättelånga rötter som är hopplösa att få bort?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 01-04-2011, 07:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Jo, det är precis rätt sätt. Jättebra att mylla ner ärtblasten. Den luckrar och ger kväve.

MissLeia: Om du har planterat på ytan du har problem med, så är det bättre att täckodla. Lägg luckert täcke runt alla dina växter, minst dm-tjockt. Det hindrar regnet att slå sönder jordytan, och maskar och andra vänner kommer att dra ner materialet och luckra jorden under. Det är dock en kontinuerlig process. Du får upprepa när täcket sjunkit till under 5 cm. Och sen igen. Och nästa år, och året efter. Materialet du tillför är temporärt, och har messt effekt innan det är helt nedbrutet. Täckmaterial är i princip allt växtmaterial, löv, ris, torv, spån, gräsklipp (akta för kväve på sensommar-höst), grönsaksskal osv.
          Träkol (inte aska!) ska visst vara mer permanent luckrande, men då ska det ner i jorden, och där är ju redan rötterna på dina växter.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          MissLeia
          Inlägg 01-04-2011, 14:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

CITAT (Eva i Västerås @ 01-04-2011, 08:25) *
          Jo, det är precis rätt sätt. Jättebra att mylla ner ärtblasten. Den luckrar och ger kväve.

MissLeia: Om du har planterat på ytan du har problem med, så är det bättre att täckodla. Lägg luckert täcke runt alla dina växter, minst dm-tjockt. Det hindrar regnet att slå sönder jordytan, och maskar och andra vänner kommer att dra ner materialet och luckra jorden under. Det är dock en kontinuerlig process. Du får upprepa när täcket sjunkit till under 5 cm. Och sen igen. Och nästa år, och året efter. Materialet du tillför är temporärt, och har messt effekt innan det är helt nedbrutet. Täckmaterial är i princip allt växtmaterial, löv, ris, torv, spån, gräsklipp (akta för kväve på sensommar-höst), grönsaksskal osv.
          Träkol (inte aska!) ska visst vara mer permanent luckrande, men då ska det ner i jorden, och där är ju redan rötterna på dina växter.

Tack för feedback!

Jag har pysslat om perennrabatten så att den har en fantastisk jord, en näve jord = ett ex antal maskar. Har insett att just maskarna är min absolut bästa vän så jag gör vad jag kan för att bli tjenis. smile.gif Men här uppe i gamla häcken har jag gått bet, än så länge. Har nyplantering av div buskar med avstånd emellan som jag luckrat i, men lönlöst.

I höstas så täckte jag tomten redigt med löv eftersom mycket är nyplanterat. Jag har funderat på att ta detta numera cementtäcket av ihopgeggade löv och låta dessa torka upp på gräsmattan, ta ett par vändor med gräsklipparen, blanda ihop med med uppblött torv och kogödsel. Ösa på. Och sen kontinuerligt fylla på med gräsklipp. Låter det som en bra plan?

Förlåt att jag inkräktade på tråden, men tacksam för hjälp!

Mvh

MissL

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 05:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon