Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjar tips, från frö till planta
          zipp_808
          Inlägg 27-03-2011, 16:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 41 393

Hej alla!

Jag har sökt timvis på nätet efter information om hur jag ska så mina örter och vad jag behöver men inte riktigt hittat vad ja letar efter. Jag är intresserad av köksväxter men aldrig lyckats, därför söker ja mig hit.
          Jag har köpt, Basilika, Rosemari, Salladslök, Timjan, Oregano.

Var jag bor är det fortfarande 20 cm snö och minusgrader, men inte alltför länge till hoppas jag. Men jag får fröså inomhus. För samma ört har jag sett folk rekomendera att så direkt i stor kruka och andra att omplacera, vilket gjort mig lite förvirrad, jag vill göra det så bra som möjligt.

Förstått att Rosemari och Timjan ska helst stå i såjord hela tiden?
          Basilika och oregano ska stå i blomjord eller liknande mer näringsrikt?
          Salladslök vet jag inte rikitgt hur jag ska göra med, antar att den inte planteras om.

Vad för utrustning behöver jag för att så? Ska jag så i stora krukor, i små eller i sånna lådor med lock man kan köpa. Hur många frö/plantor per kruka? Behöver jag ge dom näring när dom växer, hur ofta och vilket närings ratio ska jag leta efter?

Massa frågor, men jag hoppas någon har intresse att svara, eller om det finns någon hemsida som jag inte hittat som förklarar det hela. =)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-04-2011, 23:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Åsas råd är bra, tänk på detta
          1.Oavsett VAD du ska så är ljus av stor betydelse, oavsett var du bor är dagsljus via fönster en möjlighet, men ger sällan bra resultat.Ljuset räcker helt enkelt inte
          2.Alla växter oavsett sort , mår bra av omskolning, dvs så i en lite större bytta , sen skolar du ut en o en.
          De gör dem villiga att utveckla sitt rotsystem
          3.Vissa växter klarar att skolas ut i tussar" dit hör tex timjan i andra låga växter men inte alla
          4.Om du vill ge optimala förutsättningar för dina växter-ge dem ett vanligt lysrör, kallvita rör placerat 10 cm över sådden , tänt 14 tim /dygn, till dess du kan ge dem riktigt dagsljus ute
          5. de flesta frön vill gro i såjord, när de väl grott skolas de ut i mer näringsrik jord, det gäller även rosmarin , lavendel o liknande.Dessa växter vill gärna ha en väl dränerad jord där de ska växa, vilket inte är = såjord utan en jord som inte behåler vatten ..såsom lerjord tex..
          Lycka till:)

Redigerat av kerstin z5-6: 02-04-2011, 23:28

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 05:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon