Todeloo,
Jag visset Du skulle fråga detta :-)))))) och på detta har jag inge bra svar - jag TROR inte jag ahde bytt miljö om det var jag....i princip gillar jag itne dessa varma boningsrum (inte säkert Ditt är det iofs) till citrusen även om det ser hoppfullare ut nu - ljuset återvänder ju :-)
Kolla först försiktigt med en matkniv - stick den ner i 'glipan' mellan kruka och jord och kolla om den ser fuktig ut. Om inte - ja Du måste få jorden fuktig innan det är gödningsdax - men är Du uppe och kikar på + 15 C temperaturer är det itne fel att starta försiktigt med gödning. Det är bättre att - efetr kniv-provet och Du ser att den ä r torr - att ge den vatten - inte stå i vatten men jämnt fuktigt. Avvägning :-)
Jag tror ju att trädet Du fick var i hemkt fin form - nu startar anpassningsprocessen för kalamondinen. Den kommer nog att se halvrisig ut - men med tilltagande ljus och näring borde den snart se bättre ut - snart = par tre månader kanske mer.
Första ett tilll två åren är alltid det besvärligaste för citrusträd - klarar man den perioden är det ofta svårt att slå ihjäl dem sedan :-))
Hälsar Ingrid
|