jag har ingen nu, men har haft en stor bjässe innan men även andra mindre (japansk kottepalm)(försökte lämna den ute en vinter, gick inte den ruttnade upptill).
2643617980090562052KGvJXz_ph.jpg ( 122.2k )
Antal nedladdningar: 127jag har sköt dom såhär att jag tagit ut som efter att frostrisken varit förbi (vilket har blivit i april-maj), första tiden har dom stått i skugga-östsol, och sedan flyttas soligare och soligare. mycket näring ger mycket blad''fontän'', oftast får dock dock bara 1 eller 3 bladomgångar per år. luckerjord. och under sommaren mycket sol och värme. dom kan stå ute i någon frostnatt på hösten, men inte alltför mycket frost (dom måste inte ha frost). mina har verkat trivas bättre att övervintra inne i rusmtemp och extraljus, men svalt och lite torrare har också funkat för mig. tycker dom är lättskötta, har inte haft någon på ett bra tag nu. kanske ska skaffa en ny.
är även haft andra olika arter både härdiga och inte härdiga av kotteplamer, men har inga bilder på dom.
denna är en annan vanlig ''kottepalm'', zamia
blommor_003.jpg ( 181.87k )
Antal nedladdningar: 117 denna går att ha ute men vill ha mer värme, och bör tas ut när nätterna är tillräckligt varm aoch in innan frosten, har märkt att denna får lättare brännskador på våren än den japanska, därför har jag avhärdat dessa noga. förövrigt samma skötsel men att den vill ha varmare vinter. det kan man förstå att den vill ha mer värme av att den växer väldigt bra i södra florida, den kommer från södra mellan Amerika (södra Mexiko). väldigt vacker. har inte kvar denna.
Redigerat av flaxss: 05-04-2011, 11:00