ja det var den stackaren som ruttnade, hade jag varit smart hade jag tagit någon av mina mindre och testa med istället och satt in denna i källaren, så det var lite synd att den dog. även dvärgpalmen bredvid frös ihjäl en natt när skyddet blåste av.
ja jag har med satt ut alla växter nu som kan tas ut tidigt dock på balkongen först bakom gardiner. snart är det sommar får vi hoppas på.
jag kommer inte riktigt ihåg i vilken temperatur bladen frös veck på min. men jag frågade på ett utländskforum och i usa varma sommarklimat med korta vintrar skrev folk som haft dom ute i låga temperaturer, dock bladen har frusit veck på deras plantor och den har fått nya till våren, jag provade och hoppades att det skulle bli samma sak här. där dom växer vilt blir det ju vinter och även lätt frost (sällsynt) och snö åtminstone i de nordligaste populationerna. genrellt skulle jag nog säga att ta in innan eller strax vid första frost, ev ta ut igen efter frostnatten. skulle man glömma den ute så tål den någon lättare frostnatt. jag tror nog som du skrev vid -3c/-4c kan vara en gräns.
jag har läst att dom inte gillar fabriksgjord näring utan ''naturlig'' som koskit, guldvatten, nässelvatten, men vanlig krukväxt näring har funkat fint för mina. jag varierade dock och körde inte konstant konstgödning.
|