Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför blir det bara plommon vissa år, eller aldrig?
          rascar
          Inlägg 04-04-2011, 20:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 10 108

Hej,

Jag och min syster visade sig ha "samma" problem fast på två helt olika ställen.

Jag har ett 1800-talstorp i Sörmland där det finns några plommonträd. Det är förmodligen samma sort som spridit sig självt någon gång. Jag har haft stället i 11 år så därför kan jag inte historien kring träden. Några år av dessa 11 har träden givit frukt - och då rikligt. Jättegoda mörka plommon. Men ofta kommer det ingen frukt alls. Vad kan detta bero på och kan man göra något åt det?

Min syster har en villaträdgård i Nacka utanför Stockholm. Huset har dom ägt i 13 år. Första året satte dom ett plommonträd (ett jättegott ljust plommon som heter Reine Claude - som vi båda åt i vår farfars trädgård som barn i Göteborg). Ingen frukt kom. För 5 år sedan satte hon ett andra träd av samma sort. Men fortfarande ingen frukt på något. Samma fråga där - någon som vet varför och kan man göra något åt det?

Stort tack för tips och förslag!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 05-04-2011, 15:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Om det inte blommar så är det något allvarligt fel på träden, eller så är de för unga. Enstaka vintrar (som förra vintern) kan blomknoppar frysa sönder, men det är inte så vanligt.

Om plommonträden blommar, men det blir ingen frukt så kan det bero på flera olika oraker:
          1. Inga insekter som pollinerar (humlor och bin)
          De flesta plomminträden är självfertila. Är det kallt och regningt och blåsigt under pollineringstiden blir pollineringen sämre. Kolla att det finns humlor under de första dagarna träden blommar.
          2. Frostskador, på blommor eller unga kart som är mycket känsliga. Sätt ut min/max termometer i trädet
          3. Plommonstekeln (enligt mitt tidigare inlägg)
          4. För lite näring (typ P eller K) eller för torrt i marken så att trädet orkar inte bära frukt. Speciellt hos yngre träd med små rotsystem.

Det är bara att kolla hur det utvecklas i år. Som någon skrev tidigare så kan viss träd bära varannat år.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon