rascar
Hej,

Jag och min syster visade sig ha "samma" problem fast på två helt olika ställen.

Jag har ett 1800-talstorp i Sörmland där det finns några plommonträd. Det är förmodligen samma sort som spridit sig självt någon gång. Jag har haft stället i 11 år så därför kan jag inte historien kring träden. Några år av dessa 11 har träden givit frukt - och då rikligt. Jättegoda mörka plommon. Men ofta kommer det ingen frukt alls. Vad kan detta bero på och kan man göra något åt det?

Min syster har en villaträdgård i Nacka utanför Stockholm. Huset har dom ägt i 13 år. Första året satte dom ett plommonträd (ett jättegott ljust plommon som heter Reine Claude - som vi båda åt i vår farfars trädgård som barn i Göteborg). Ingen frukt kom. För 5 år sedan satte hon ett andra träd av samma sort. Men fortfarande ingen frukt på något. Samma fråga där - någon som vet varför och kan man göra något åt det?

Stort tack för tips och förslag!
merlin68
Vet bara att Reine claude är ett träd med sen bördighet och bär rikligt just vartannat år. Jag har liknande "problem"med mitt experimentalfältets sviskon som bär övermåttan vartannat år men det kanske beror på hur våren har varit? Experimentalfältets är självfertil men om jag minns rätt behöver Reine claude en annan plommonsort som pollinerare?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man kartgallrar hårt de år det är stor skörd brukar trädet orka ge frukt även följande år (+frukten blir så mycket större och bättre då man kartgallrar)
rascar
Tack Merlin, men vad sjutton är "experimentalfältets" och vad menas med "Experimentalfältets är självfertil"?

Jag är superamatör (kittar fönster, byter taktegel - blommor tittar jag bara på :-), men vill veta om jag kan göra något i mitt torp - eller om syrran kan få sina att bära frukt. Hon behöver en annan sorts plommon - och jag ska räkna med frukt vartannat år - eller finns det plommon som ger frukt ännu mer sällan "naturligt"?

Tack också Åsa, ska då nog gallra lite i år om något kommer på torpet (inget kom förra året). Har du någon aning om hur systern ska få frukt?

Huggorm
Blommar träden?
Jan af Lisö
Har du svarta prickar på dina plommonkart ca 2 veckor efter blomningen ?

I så fall är det plommonstekeln som förstör din plommonskörd. Men några enstaka borde ha klarat sig ändå ?

Vad gäller Rene Claude så skall det finnas ett tredje ord i namnet för det finns flera olika sorters Rene Claude. Ett vanligt är Rene Claude d'Oulins som kan ta 10-15 år på sig innan den börjar bära. Hur det funkar med övriga Rene Clause sorter vet jag inte.
rascar
Tack Huggorm och Jan!

Jag ska vara uppmärksam på ifall det finns prickar efter blommningen i år. Jag har för mig att de blommar årligen - men borde veta bättre än att gissa. Ska kolla noga om och när i år.

Om det inte blommar, betyder det att "fel insekter" finns i området, eller att träden har något annat fel?

Jan af Lisö
Om det inte blommar så är det något allvarligt fel på träden, eller så är de för unga. Enstaka vintrar (som förra vintern) kan blomknoppar frysa sönder, men det är inte så vanligt.

Om plommonträden blommar, men det blir ingen frukt så kan det bero på flera olika oraker:
1. Inga insekter som pollinerar (humlor och bin)
De flesta plomminträden är självfertila. Är det kallt och regningt och blåsigt under pollineringstiden blir pollineringen sämre. Kolla att det finns humlor under de första dagarna träden blommar.
2. Frostskador, på blommor eller unga kart som är mycket känsliga. Sätt ut min/max termometer i trädet
3. Plommonstekeln (enligt mitt tidigare inlägg)
4. För lite näring (typ P eller K) eller för torrt i marken så att trädet orkar inte bära frukt. Speciellt hos yngre träd med små rotsystem.

Det är bara att kolla hur det utvecklas i år. Som någon skrev tidigare så kan viss träd bära varannat år.
merlin68
CITAT (rascar @ 04-04-2011, 23:01) *
Tack Merlin, men vad sjutton är "experimentalfältets" och vad menas med "Experimentalfältets är självfertil"?

Jag är superamatör (kittar fönster, byter taktegel - blommor tittar jag bara på :-), men vill veta om jag kan göra något i mitt torp - eller om syrran kan få sina att bära frukt. Hon behöver en annan sorts plommon - och jag ska räkna med frukt vartannat år - eller finns det plommon som ger frukt ännu mer sällan "naturligt"?

Tack också Åsa, ska då nog gallra lite i år om något kommer på torpet (inget kom förra året). Har du någon aning om hur systern ska få frukt?

självfertil = behöver inget annat träd i närheten för att få frukt

Experimentalfältets sviskon = sortnamn på små blå söta plommon, s k sviskon. Katrinplpmmon görs av sviskon t ex

Psst: har jag frågor ang fönster eller byggprojekt ska jag vända mi till dig laugh.gif det behövs olika slags kunskap på ett sånt här forum!!!
rascar
Tack alla för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon