CITAT (ilPadrino @ 05-04-2011, 13:53)

Ok tack för det tipset, det där med konstgödningen visste jag inte. Jag har drällt i kvävekulor i brist på fantasi (och lite av ren slöhet) men då ska jag se till att de får hästgödsel från grannstallet och nässelvatten istället.
Själv har jag lyckats med bedriften att mörda två kanariepalmer den här vintern....

jag vet inte om det är sant, har bara läst det i en bok. men mina har fått lite av varje så dom verkar inte vara jätte känsliga. kan tänka mig att jorden blir dålig med för mycket konstgödsel och det är kanske det dom inte gillar.
mina kanariepalmer har jag lyckas övervintra ännu en vinter, just nu ute på balkongen bakom en ljusgardin för avhärdning mot solen. men för lite vatten gör att mina blir torra och vissen i bladen, men även för mycket (speciellt om dom står svalt/kallt).
CITAT (niggle @ 05-04-2011, 16:33)

jag lyckade ta död på en kottepalm, som jag köpt på Plantagen.
Men den var nog svag från början.
Sedan köpte jag en av vår lokala blomsteraffär, som står inomhus. Den är väldigt kraftig, men har börjat gulna på sistone. kan det vara ett resultat av för lite ljus?
Om jag tolkar flaxx rätt, borde den ju kunna bo i mitt frostfria uterum bland citrusar och pinje?
Hoppas den repar sig. De är ju ganska dyra......
Bio-bact, kan det funka som näring?
niggle
håller du den lite torrare, både runt bladen (luftigt, omväxling) och i jorden så kan den stå kallt.