Jag älskade Astrid Lingrens berättelser under min uppväxt, speciellt mästerdetektiven Blomkvist och den svartvita filmatiseringen av den samma hade jag kunnat se hur många gånger som helst på den tiden. Däremot gillade jag inte Pippi och Karlsson på taket och det gör jag fortfarande inte. Mina barn har också haft stor glädje av AL:s böcker och de filmer som skapats efter efter dem, Saltkråkan är en filmatiserad serie som håller än idag men Maicken är min absoluta favorit och den går på TV 1000 för närvarande. jag tycker inte att Astrid Lindgren skulle haft nobelpriset i litteratur eftersom hennes böcker var tämligen enkelt skrivna och många gånger återkom samma figurer och samma saker om och om igen. Vesterman i Saltkråkan, skomakaren i Bullerbyn mfl. och barnens rackartyg med att gömma en värdelös skatt återkom också vid några tillfälen. Vissa saker är dessutom "snodda" av Zacharias Topelius men så gör ju "alla" författare, lånar lite här och där och kallar det för sitt eget. Tycker dock att AL förtjänar att hedras med sin bild på tjugan men nobelpris... nej.
Han heter förresten Horace Engdal och Gert har bara sagt "Äntligen" en gång.
Redigerat av malcolm: 06-04-2011, 17:59
|