''min'' gulbladiga (Catalpa bignonioides "Aurea") slår inte heller ut sina blad förens i mitten-slutet av maj. bilden är iförsig tagen då den katalpan växte i de sämre delarna av trädgården, men där blev dock väldigt varmt. nu står den nära en södersida av mormors hus men slår inte heller där ut förens i mitten-slutet av maj.
http://www.pixbox.se/pic_show_id27598350.htmljag tror inte de är så himla knepiga bara de får varmt läge, för även på östsidan kan de få problem med att invintra på hösten och växa dåligt vissa år (kan vara en etablerings fråga också, den jag har växer inte häller jätte mycket, och är mindre än när den planterades ut). var man än planterar på väst eller öst eller i mitten så är det viktigt med mycket värme för att den ska trivas och klara vintern, dom kommer ju från områden med långa och varma somrar, nu har visserligen Göteborg mildare vintrar än inåt i landet, men på botan har dom ju ett välvuxet träd som blommar varje år. jag vet inte säkert så klart, men jag tror dina kommer bli ståtliga träd också huggorm, det håller jag tummarna för

. bara du hittar bra lägen.
här har vi ca 900-980 mm/nederbörd per år, och i juli ca 15,5c till 16c i medeltemp i juli.
Redigerat av flaxss: 06-04-2011, 21:45