Vi har Plantagen i detta landet och då när det kommer till handelsträdgårdar i övrigt så känner jag att differentiering är på sin plats. Att jag vet att om jag uppsöker Handelsträdgård X så hittar jag det absolut bredaste sortimentet av ex pelargoner i alla dess former. Handelsträdgård Y är grym på buskar, Z är en klippa på perenner etc. Att som handelsträdgård fokusera på sin nisch och bli riktigt bra på den biten. Att inte satsa på alla bitar och vara halvusel på samtliga och stressa runt med det enda resultatet av att det blir pannkaka för tyvärr räcker sällan resurser.
Kunskap är A och O, ur konkurrenssynpunkt så är det främst den biten som lockar konsument. Bredd i sin nisch som sagt. Strukturerad handelsträdgård, ofta så virrar man runt med en känsla av intrång på en arbetsplats snarare än att man är en konsument. Uppskyltat, information vid växter, med bild, latinsk/svenskt namn, information om skötsel/plantering samt gärna lite extratext med personlig karaktär om plantan om diverse eget tyck så att man kan skapa sig en bild av vad det handlar om utifrån en professionell individ. Som amatör blir man lätt vilse bland alla plantor.
Omgivningen ska ledordet vara inspiration! Att det är planteringar inne/ute med div blandningar så att man drunknar i inspiration om upplägg.
Tycker många brister på detta med att locka till inköp oavsett om det var tanken eller ej. Ljus går stenhårt bort, men kassaområdet bör ha produkter som man inte visste att man behövde och som har en funktion, inte skräp med andra ord. Det bidrar bara till avesion för min del. Men prisvärda saker, det behöver inte vara billigt skräp men att man får känslan av ett klipp. Lämnar man utan inköp så blir det nog ett negativt minne, men kommer man hem med en bra produkt så blir den ett ständigt minne som lockar till återbesök.
|