Ja, nu är det snart dags att sätta igång med årets säsong! Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Jag köpte "fem för en hundring" men tog bara kogödsel och barkmull och blandade ned dem i mina rabatter. Har lerjord som måste förbättras, den har inte varit brukad tidigare utan bara "bevuxen tomtmark". Odlar inte grönsaker, det är mest buskar och perenner. Det verkar ta sig fint av den blandningen.
Till mina urnor (främst med dahlior) köpte jag den dyraste urnjorden, en säck för 80:- tror jag, och det gick åt rätt många såna säckar. Jag har funderat på att även använda mixen av kogödsel och barkmull (5för100) till urnorna men inte vågat. Nån som testat? Till små träd och sånt mer permanent planterat i urnor kör jag med den dyra jorden, men jag tänker på alla dahlior (blir fler för varje år!) som bara står i sin kruka en säsong, de kanske får nöja sig med ko/bark?
Jag är väldigt nöjd med kvalitén på den dyra jorden, krukorna som står på grindstolparna (och därför lätt glöms bort) behöver inte vattnas mer än en gång i veckan och jorden suger upp vattnet bra. Penseeringa som planterade tidigt på våren blommade till november! Billig jord blir ju lätt en hård, torr torvkaka när den inte hålls sur jämt. Jag gör lätt av med tio säckar urnjord och det blir rätt mycket pengar. Men det blir ju mycket glädje också, som jag inte vill riskera. Går det att hitta ett billigare alternativ som FUNGERAR är jag glad för råd!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|