förra året odlade jag green hangdown och a grano violetto. den sistnämda blommar tidigast så det löste sig av sig själv. a green hangdown blev däremot korsad, vissa bönor gröna, andra spräckliga medan majoriteten blev beiga. de har jag gett till en kompis som ska odla dem, spännande och se vilka variationer som kan uppstå. a grano violetto och spajoren ser likadana ut i torkat tillstånd, på sortbeskrivningen är de identiska dvs mognar tidigt med samma antal frö per balja och höjd på plantan. om de korsar sig så tror jag att antalet variatoner inte blir många så den risken tar jag.
jag köpte även en "superlarga" i spanien. bönorna är gröna så jag tror att det är en green hangdown på spanska, beskrivningen är identisk. de odlar jag nästa år tänkte jag.
jag odlar i ett koloniområde även jag. korsningsrisken är ganska stor men det jag läst mig till säger att ju mer avstånd desto mindre risk när det gäller korsning.
bloggandet ser jag som ett sätt att sprida kunskap och erfarenhet på. eftersom forum som odla ger hygglig generell kunskap tycker jag det behövs mer fördjupad kunskapsspridning.
--------------------
|