Jag måste fråga er om vilken jord ni använder till dahliorna. Jag har tidigare år förodlat mina i krukor som stått i källartrappan framför fönstret där, planterade redan i mars. Sen har de fått komma ut, i större krukor och mer näringsrik jord. I år har det inte blivit av än, men det är ju dags nu.
Jag har tidigare varit ambitiös och köpt den dyra urnjorden som jag varit nöjd med - förutom priset. En säck kostar 80:- och jag har lätt gjort av med tio säckar. Känner att jag vill dra ned på priset - men vill inte riskera att dahliorna inte trivs och mår bra.
Nån som vågat prova att sätta i ren kogödsel på påse? Jag funderar på att blanda ko i påse med barkmull och plantera rätt i det. De säljs ju ofta "5för100:-" och jag tänker att man ska välja smart och ta det "som är värt nåt", alltså gödsel och inte plantjorden. Det känns som att den här "rena kogödseln" på påse inte precis är som att gå till bonden och hämta "ren kogödsel". Det både luktar och ser ut som mest mull i påsarna. Om man blandar det med barkmull för att spä ut och få bättre struktur så borde man ha OK jord för att använda bara en säsong? Till hösten vänder jag krukorna upp och ned och tar vara på knölarna, till nästa vår planteras de på nytt i ny jord.
De växter som står mer permanent planterade i krukor har jag förstås den dyra jorden, de planteras inte om varje år, så jag förstår att de behöver bätre jord.
Nån som tänker som jag? Som har erfarenheter? Jag har en röd dahlia som jag skulle kunna tänka mig att använda som "testpilot", men det känns lite riskabelt ändå. Vill ju inte pina nåt som lever, menar jag, även om jag inte gillar färgen så mycket (det är ju inte dahlians fel att den är röd)...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|