Jag har också plockat frön på en resa, i Tyskland 2004. Då visste jag inte vad det var, bara att det var stora, ludna, härliga fröbaljor. Jag klappade på dem hela vägen hem, sen låg de på mitt skrivbord i evigheter. En dag hörde jag nåt ljud och förstod att det kom från fröbaljorna. Jag lade dem då i en platsburk med lock. Snart hade de öppnat sig och där låg stora frön!
Jag visste fortfarande inte vad det var, planterade bara genom att trycka ned i jorden och vattna. Så småningom kom det upp nåt och det fick växa på. När det kom blad började jag leta i böcker för att se vad det var. De växer så det knakar på somrarna, står under huset på vintrarna. En blev så stor att den fick en jättekruka - men den gick inte in genom källarfönstret för att förvaras i krypgrunden. Krukan fick stå ute över vintern och då dog blåregnet. Den andra krukan var mindre så den kom in under huset och plantan däri lever! Har inte blommat än, men plantan är flera år nu, så jag hoppas den vill blomma snart. En planta har bott ute, planterad i jorden och den har övervintrat, men nu i år har jag inte sett om den lever - har inte tittat än, det är för tidigt att se nåt.
Nu har det ju kommit härdiga blåregn som ska trivas på våra breddgrader, kanske värt att satsa på att köpa en sån istället?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|