Jorden blir väldigt fin och lucker om man haft tillräckligt med strömaterial (tidningar) i. I min varmkompost har jag dessutom särskilda kompostmaskar som gör stor nytta i jorden. Köpte dom på: www.kompostmaskar.se
Jag lägger med tidningarna i komposten eller som nu senast grävde jag ner dem med matavfallet i pallkragen. Jag brukar också riva ner äggkartonger i hinkarna och allt hushållspapper slänger jag också där. Jag brukar dela på dålig mat som jag slänger, men inte så noga. Är det nåt jätteäckligt som jag hittar längst in i kylen så slänger jag den hel. Det blir jord ändå, det tar bara lite längre tid.
Jag minns inte riktigt hur jag hittade bokashi, förmodligen var det när jag googlade om kompostering. Blev väldigt intresserad av kompostering när vi flyttade till vårt hus och det stod en gammal bortglömd kompost i ett hörn av trädgården. Och jag har en förmåga att bli rätt besatt av saker när jag väl börjar!

Ett tips för mer info är att läsa på www.bokashi.se. Det finns även en blogg med mycket bra information samt en facebooksida som jag följer. Många bra tips får man! Tex med tidningarna så skrev de att man kan lägga dem under buskar och täcka med löv så blir det gödning för buskarna!

Lycka till med ditt komposterande, undrar du något får du gärna fråga på!