CITAT (Peztis @ 10-04-2011, 16:52)

Nu är jag ju så dum och envis och tror att det ska överleva vintern på min oisolerade men inglasade altan här i zon 3.
Man kan ju tycka att två inköpta plantor och frösådder borde lära mig men näpp...
Men sedan kaaaan det ju vara så att de eg klarar vintern men att de sedan när våren kommer har torkat ihjäl i odlingslådan jag har.
inget att tillföra blåregn från frösådd, men mitt ''vitregn'' Wisteria floribunda 'Longissima Alba', har klarat -18c hos mig i kruka zon 3-4, tror jag skyddade den med grön vinterväv, den stod uppe på min balkong (ingen inglasad men infälld, östläge med lite södersol). det stod i inköps krukan dvs ganska liten. och den hade inget skydd under våren. och den fick inga skador efter vintern.
dock har jag inte den ute längre på vintern, av att den får nya blad väldigt sent. senaste den fått blad hos mig har varit i början-mitten av juli. däremot tar jag in den (övervintrar den i källaren som håller lägst +15c) så växer den hela vintern med meter långa skott (som jag dock klipper ner när den tas ut) men den har bladen kvar och är ''aktiv'' och efter avhärdning kan den börja växa direkt på sommaren. och jag fårdärmed större tillväxt.
men jag vet inte vilka arter du testat ? men just arten Wisteria floribunda tror jag är tåligare i nordligare zoner än ''vanligt blåregn''. om du inte har testat så testa den också annars, det är en vacker art. på en inglasad altan borde den komma igång tidigare än som hos mig, och under våren lufta så det inte blir för varmt.
även amerikanskt blåregn - Wisteria frutescens ''blue moon'' ska vara väldigt härdigt.
Redigerat av flaxss: 10-04-2011, 21:17