CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-04-2011, 18:51)

Jag har också plockat frön på en resa, i Tyskland 2004.
Nu har det ju kommit härdiga blåregn som ska trivas på våra breddgrader, kanske värt att satsa på att köpa en sån istället?
Vad kul att du också plockar fröer...
Jag tänkte förstås på det där med härdigheten, men vi håller på att bygga växthus. Förhoppningsvis kommer det att stå färdigt och användbart till hösten, så då tänkte jag "tapetsera" någon vägg med blåregn. Där ska de förhoppningsvis växa sida vid sida med vinet som ska göra sambon till vinodlare...
Sen är det ju så att jag plockade på mig en rejäl mängd med fröer, och därför tänkte jag att jag har råd att se om de så småningom klarar att övervintra med diverse täckning. Vi bor i zon 1-2, kanske funkar det vid en varm södervägg?
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2011, 21:48)

Ofta får frösådda blåregnsplantor glesare blomklasar än de som är vegetativt förökade men de kan ju bli fina ändå.
Aj, aj, aj... Det där ville jag förstås inte alls läsa...

Det är väl typiskt att det ska vara så...
Fast det är som du skriver, Åsa, de kan ju bli fina ändå. Det är åtminstone värt att försöka. Har jag tur, så blir det bra!

Tack för att du berättade detta, för det är ju skönt att veta att det inte helt och hållet är mitt fel om det skulle bli lite sämre blomning.