Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fröså blåregn?, Är det omöjligt?
          lottapotta
          Inlägg 09-04-2011, 23:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

För ett år sedan var jag och min sambo i Toscana, och fick plocka så många fröbaljor vi ville från blåregn som täckte en 75 m lång pergola. Gissa om jag plockade... blush.gif

Nu har jag tänkt försöka mig på att så några. Är det någon här som kan tipsa mig om hur jag ska lyckas med detta (som jag förstått) hart när omöjliga projekt?

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 10-04-2011, 17:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag har också plockat frön på en resa, i Tyskland 2004. Då visste jag inte vad det var, bara att det var stora, ludna, härliga fröbaljor. Jag klappade på dem hela vägen hem, sen låg de på mitt skrivbord i evigheter. En dag hörde jag nåt ljud och förstod att det kom från fröbaljorna. Jag lade dem då i en platsburk med lock. Snart hade de öppnat sig och där låg stora frön!

Jag visste fortfarande inte vad det var, planterade bara genom att trycka ned i jorden och vattna. Så småningom kom det upp nåt och det fick växa på. När det kom blad började jag leta i böcker för att se vad det var. De växer så det knakar på somrarna, står under huset på vintrarna. En blev så stor att den fick en jättekruka - men den gick inte in genom källarfönstret för att förvaras i krypgrunden. Krukan fick stå ute över vintern och då dog blåregnet. Den andra krukan var mindre så den kom in under huset och plantan däri lever! Har inte blommat än, men plantan är flera år nu, så jag hoppas den vill blomma snart. En planta har bott ute, planterad i jorden och den har övervintrat, men nu i år har jag inte sett om den lever - har inte tittat än, det är för tidigt att se nåt.

Nu har det ju kommit härdiga blåregn som ska trivas på våra breddgrader, kanske värt att satsa på att köpa en sån istället?

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          lottapotta
          Inlägg 10-04-2011, 22:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-04-2011, 18:51) *
          Jag har också plockat frön på en resa, i Tyskland 2004.
          Nu har det ju kommit härdiga blåregn som ska trivas på våra breddgrader, kanske värt att satsa på att köpa en sån istället?

Vad kul att du också plockar fröer...
          Jag tänkte förstås på det där med härdigheten, men vi håller på att bygga växthus. Förhoppningsvis kommer det att stå färdigt och användbart till hösten, så då tänkte jag "tapetsera" någon vägg med blåregn. Där ska de förhoppningsvis växa sida vid sida med vinet som ska göra sambon till vinodlare... naughty.gif

Sen är det ju så att jag plockade på mig en rejäl mängd med fröer, och därför tänkte jag att jag har råd att se om de så småningom klarar att övervintra med diverse täckning. Vi bor i zon 1-2, kanske funkar det vid en varm södervägg?

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2011, 21:48) *
          Ofta får frösådda blåregnsplantor glesare blomklasar än de som är vegetativt förökade men de kan ju bli fina ändå.

Aj, aj, aj... Det där ville jag förstås inte alls läsa... ranting.gif Det är väl typiskt att det ska vara så...
          Fast det är som du skriver, Åsa, de kan ju bli fina ändå. Det är åtminstone värt att försöka. Har jag tur, så blir det bra! happy.gif Tack för att du berättade detta, för det är ju skönt att veta att det inte helt och hållet är mitt fel om det skulle bli lite sämre blomning.

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-04-2011, 10:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (lottapotta @ 10-04-2011, 23:21) *
          klarar att övervintra med diverse täckning. Vi bor i zon 1-2, kanske funkar det vid en varm södervägg?

kan inte tänka mig att det ska bli problem med övervintringen i zon 1-2 dessutom om läget är bra och skyddat. även frö frösådda från varmare länder, ha den i kruka i ca 3år så rotsystemet blir stort och ev täck första vintern.

Citera

Inlägg i den här tråden
          lottapotta   Fröså blåregn?   09-04-2011, 23:51
          Helen i Piteå Zon 5   Nejdå, inte är det omöjligt att fröså Blåregn - Wi...   10-04-2011, 00:13
          lottapotta   Nejdå, inte är det omöjligt att fröså Blåregn - Wi...   10-04-2011, 00:46
          Peztis   Jag sådde förra året och det gick jättebra... Nu ä...   10-04-2011, 15:52
          Helen i Piteå Zon 5   Helen, hur stor kruka har du? [/quote] Den är pla...   10-04-2011, 20:22
          flaxss   Nu är jag ju så dum och envis och tror att det ska...   10-04-2011, 21:13
          Åsa, mälardalen zon 2   Ofta får frösådda blåregnsplantor glesare blomklas...   10-04-2011, 20:48
          Peztis   Man är ju en liten ekorre... Wisteria sinensis ...   10-04-2011, 21:26
          Anna-Karin Lundberg   Det där med härdighet och sämre blomning och så - ...   11-04-2011, 07:09
          lottapotta   Det där med härdighet och sämre blomning och så - ...   12-04-2011, 11:06
          Peztis   Jag tror faktiskt att mina har klarat vintern...   12-04-2011, 15:40
          Seglarmange   Hej, Jag fick tips om den här tråden då jag är in...   16-06-2013, 16:21
          kerstin z5-6   Blåregn som säljs på handelsträdgårdar under namns...   16-06-2013, 17:16
          octachoron   Jag läste att man bör räkna med att frösådda blåre...   20-06-2013, 17:20
          Seglarmange   Hej igen, 10.000kr frågan måste då vara hur och n...   25-06-2013, 11:01
          kerstin z5-6   Jag skulle ta sticklingen tidig vår innan det vakn...   25-06-2013, 16:30

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 12:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon