Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Public service kontra kommersiell TV, Funderade lite under en promenad.
          Överbölingen
          Inlägg 09-04-2011, 16:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

SVTs uppdrag tar för stor plats att redovisa men klart är att det skall vara ett brett innehåll och nå så många tittare som möjligt. Minoritetsgrupper har väldigt lite att hämta.

Kommersiell TV skall ta in största möjliga volym av reklampengar.

Programmens bärighet utvärderas av recensenter och media. Tyvärr ger det ibland en styrning och ofta åt fel håll.
          Mest relevanta mätningen är ”tittarsiffrorna”.

Om vi nu tänker oss att utveckla ett TV-program, typ. serie med 6 till 8 sändningstillfällen så krävs att SVTs tittarsiffror når en minimigräns och får bra recensioner. Därför får producenten ge vika för specialkrav och detaljönskemål.
          Metaller och bimetaller i elektrisk apparatur är föga intressant för en stor massa. Däremot tar fler emot en populärvetenskaplig presentation av ämnet. Teknisktmagasin. Så gäller även för trädgårdsprogram.

Kommersiellt måste programmet ha tillräcklig bärkraft för att få annonsörer. Räddningen finns ju som second handsändningar. Dvs serier och programrätt som säljs till olika TVbolag. Och bär upp produktionskostnaden ekonomiskt i slutänden.

I det senare fallet så köper både SVT och kommersiella bolag visningsrätt och programidérätt. Exempel är Antikrundan, Masterchef Sverige, Gula boken, Make overprogram m fl.
          Gissningsvis är ”Antic roadshow” billigare att köpa sändningsrätten till än att spela in Antikrundan efter köp av programidén.

Trots att jag är lite äldre, som man säger, så uppskattar jag de kommersiella programmen med reklampausar. Fylla på kaffe, fixa ost och kex, gå på toa, ta ut hunden m. m. Gillar inte alls 90 minuters filmer utan avbrott.

Och p g a ovanstående vill jag försöka förklara varför specialinriktade program vare sig det gäller trädgård, modellflyg, hobbysnickeri mm har väldigt liten chans att bli producerade. Tittarskaran är alldeles för liten. För smala för public service och ger för låga reklamintäkter i den kommersiella världen.

Därmed har jag inte nekat till att jag skulle vilja ha djupare trädgårdsprogram. Om jag trodde på möjligheten.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Överbölingen
          Inlägg 11-04-2011, 13:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Försöker att skoja lite men det är inte lätt när det gäller TV och svärdet från Kiruna.

Alltså, staten fastställde att vi skulle ha digital TV. Varför bara en s. k. EPA-verion. Tänk om man lagt till att alla boxar skulle ha räkneverk som liksom elmätarna kan avläsas centralt. Men betalar i förhållande till vad man tittar på. Gäller SVT. Dessutom skulle ju SVT kunna pluggas om man inte vill se och betala. Det vore solidariskt. Kan betalTV fixa det så borde väl Kiruna fixa det också.

Kommentaren ligger i nivå med 3-åringen som skriker i affären för att han inte får lördagsgodis på måndagen.
          Men i alla fall.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Överbölingen   Public service kontra kommersiell TV   09-04-2011, 16:01
          gnon49   Ser ytterst lite på reklamkanalerna. I regel visar...   09-04-2011, 16:24
          malarmaster   har bara de marksända kanalerna o ser förutom nyhe...   09-04-2011, 17:48
          malcolm   Jag tycker nog att de flesta tv-kanalerna idag har...   09-04-2011, 17:57
          Monica M zon 4   Jag gillar inte reklampauser i program och framför...   10-04-2011, 06:35
          Gita   Varför det ena kontra det andra? Public service oc...   10-04-2011, 19:12
          Aqvakul   Jag tycker snart inte det är särskilt stor skillna...   10-04-2011, 20:00
          Huggorm   Public service har en budget som är större än samt...   10-04-2011, 20:18
          Vippan   Jag har undrat över varför man betalar en tv-licen...   10-04-2011, 21:48
          herkules   det är tur vi har svt, tänk om det bara var sån dä...   11-04-2011, 07:48
          malcolm   Det är rätt lustigt, på 60- och 70-talet var det m...   11-04-2011, 10:09
          herkules   /.../Ni betalar väl TV-avgiften..? självkl...   11-04-2011, 10:21
          Huggorm   självklart! Tycker du att du får valuta för pe...   11-04-2011, 12:54
          herkules   Tycker du att du får valuta för pengarna? reklam ...   12-04-2011, 06:35
          Anki på Öland   reklam är själsdödande................. Tror ju nu...   12-04-2011, 08:22
          herkules   Tror ju nu inte att om man tittar på reklamkanaler...   12-04-2011, 09:19
          Huggorm   reklam är själsdödande. Själsdödande? Det är ju nä...   12-04-2011, 10:03
          herkules   Själsdödande? Det är ju nästan en förutsättning fö...   12-04-2011, 10:09
          Huggorm   Försöker att skoja lite men det är inte lätt när d...   11-04-2011, 13:32
          gnon49   Tror det skulle underlättqa att vara lite senil nä...   11-04-2011, 13:26
          Överbölingen   [color=#008000]Skit i det. Jag kan inte citera oc...   12-04-2011, 20:49

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 03:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon