Jag åkte till blomsterlandet i helgen. Väl där upptäcker jag till min besvikelse att den enda såjord de har är blomsterlandets egen på pyttliten säck, (dubbla priset per liter mot hasselfors alla dyra sorter) och jag ska ju så massor. Det slutar med att jag kommer hem med två 50L-säckar med Hasselfors E-jord (det var sjukt tunkt på cykeln). Den innehåller lite sand. Man kan tydligen späda ut den med mer sand för att göra den mindre näringsrik. Blomsterlandet hade säckar med sandlådesand 20kg också, men det gick inte på cykeln. Vilken grovlek på sand är bäst? Eller är perlit eller vermikulit bättre? Är det alls meningsfullt att späda ut jorden?
Majs och alla gurkväxter (sommarsquash, vintersquash, pumpa, gurka) blev igår sådda i ren E-jord i avklippta mjölkpaket (~7dl) i brist på sand/perlit. Så jag hoppas att de klarar det bra. Denna vecka stundar sådd av alla kålväxter (mizuna, pac choi, broccoli, bryssel, grönkål, kårabbi), rovor, tomater, chili, vårlök, piplök, kajplök och solrosor. Så då är frågan om de klarar samma jord eller om den bör spädas ut innan sådd?
|