Åh, jag blir ledsen bara av att läsa. Det är så ledsamt och man känner sig bedrövad och maktlös, som att nån skulle ha stulit ens utemöbler eller repat bilen - igen och igen. Man kämpar på ute i trädgården, hoppas och längtar. Och så blir det bara förstört.
Den här Mole Stop sägs vara av annan kaliber än de andra vibrationsgrejerna. Jag har läst här på forumet att de inte verkar så effektiva. Eftersom det var två års "nöjd-kund-garanti" slog jag till. Den känns rejäl och den drivs med el, batteri går men den "äter batterier". Jag vill inte behöva tänka på att byta batteri titt som tätt, så jag köpte till en transformator och förlängningssladd. Solscell fanns också, men man vet ju inte hur mycket sol man får. När man står i närheten känner man hur det skakar till i marken, det sägs täcka ca 1000m2, men jorden och omgivningen spelar in. Jag tror jag beöver två på min tomt, det är ett långsträckt bälte som är drabbat. Jag har inte märkt så mycket på sommaren, det är under vintern de förstör mest hos mig.
Jag odlar inte grönsaker, de äts förstås upp på sommaren. Förra hösten planternade jag flera olika bärbuskar, sånt jag köpt utomlands också, så jag är rädd att de inte ska grönska för att sorken ätit upp rötterna. Bara vänta och se. Jag har redan sett att lökplanteringarna är länsade samt en buske som lutade. När jag petade på den så välte den, för alla rötter var uppätna. Jag har sett gnagskador på grenarna på en ros, men vet inget om rötterna än. Rosen heter Balder och jag planterade den innan min gamle hund Balder dog, som minne. Åh, fy för sorkarna!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|