Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pallkrage - jordblandning
          Granville
          Inlägg 07-04-2011, 00:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 41 502

Jag blev inspirerad av "square foot gardening" (boken ska dimpa ned i brevlådan i veckan...) och tänkte först bygga 120x120 stora ramar, men tänker nu i stället köpa åtta pallkragar och ställa ut ett lager högt.

Jag ser att många redan odlar i pallkragar, så jag hoppas jag kan få några tips! blomma.gif

Jordblandning: Vad är den bästa blandningen? Jag kommer att hämta brunnen hästgödsel och ev komplettera med lite kompost för näring. Kalk? Har ett gäng 50-liters toppdressing sedan förra året - kan detta vara käckt för att göra jordblandningen luftigare och mer fuktbevarande? Hörde att vermikulit är bra för att behålla fukten.

Markväv etc: För att skydda mot gräs/ogräs (kragarna kommer stå på gräsmattan)? Om i botten, är det lämpligt att även fästa den upp på insidan av kragen, och i så fall, skyddar det träet (eller bör man använda nån form av plast där)?

Jag är Helt ny som odlare, men tänkte mig nyttiga grönsaker som broccoli, spenat, grönkål etc. Det hade varit kul att lyckas redan från början så jag får lust att utöka odlingen nästa år.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 12-04-2011, 21:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Häst blandad med kompost är en suverän blandling.
          Har haft det i 2 pallkragelådor 120x80, 3 högt, och 2 hembyggda, 120x160 40 cm höga. Fyllda nästan till kanten. I 4 år gammal jord kunde jag sticka ner armen i jorden till armbågen.
          Morötterna blev 30 cm.
          Första året var det lite mycket larver med från den uppvända grästorven jag lade i botten (knäpparlarver) och nånting som såg ut som pingborrelarver som kom med hästgödseln.
          Det blev dock förvånansvärt lite skada på växterna, bortsett från att knäpparlarverna tog potatisen år 2. Lök, sallat, rädisor, sockerärtor och grönkål (red russian från runåbergs är mild o fin) är bra grönsaker. Ringblommor och tagetes är trevliga och nyttiga.
          Lägg din dressjord ovanpå hästgödseln. Man kan inte så i gödsel eller kompost. Då äter mikroberna upp fröna. När rötterna gått genom den jorden är gödseln tillräckligt förmultnad.
          Förresten är det inte alls försent att sätta vitlök. Gör ett försök du.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon