Åh, FY, vilka djur! Jag har inte sett dem springa omkring, bara sett gångarna strax under markytan. Gångarna är nog upp mot 5cm i diameter, jämna och fina väggar. Här och var ligger jordhögar ovanpå marken men mest "jordkorvar" med gräs och rotrester i. Vet inte hur de får upp dem. Buskarna är avgnagda under jordytan, lökarna söndergnagda.
Tre djur har jag lyckats fånga i en smällfälla/sorkfälla betad med morot. De var väldigt mycket större än jag förväntat mig, fick lirka upp dem ur gången när den fastnat med huvudet i fällan och dött. Den såg mer ut som en råtta än en mus, men svansen var kortare, såg "halv" ut i längden och den var hårig. Alltså inte kort som på en guldhamster och inte lång som på en råtta. Är det vattensork?
Jag har sett småsork på tomten som ser ut som möss. De springer i gamla sorkgångar, har hört dem prassla under jord när jag legat på marken och vips har en "mus" hoppat upp. De bjuds på råttgift i små lådor och det äts där, så jag förstår att de små är en annan än de som gräver gångarna. Hundarna har tagit nån liten ibland också. Jag undrar om min katt skulle kunnat ta de stora sorkarna, de var ju gigantiska! Katten är död sen ett par år, men när han nån gång kom hem med byte var det nåt litet.
Wilmer: Din grannes sorkskrämma, vet du märket på den?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|