CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 17:15)

Nej du har fel.
Står det 2/5*5 så säger din intuitiva tolkning att det som menas är 2/5, dvs bråket multiplicerat med 5. Så är dock inte fallet, då det inte finns nån regel som anger vilket ska gå först då division i sig är en form av multiplikation.
Tror du inte på mig kan du ge gå in på nåt matteforum och ställa samma fråga...
Tycker det verkar väldigt konstigt om inte matematiker har skapat tydliga regler för hur detta ska tolkas. Jag har i alla fall fått lära mig att man måste sätta dit en parentes om man vill att 5x5 i ovanstående exempel ska tolkas som nämnaren i uttrycket. Det är ju inget konstigt med det. Bara en fråga om hur man ska läsa det - och då kvittar det väl om division egentligen är en form av multiplikation?

Om det nu är som du säger och det inte finns några regler för detta så undrar jag varför? Kollapsar hela matematiken om sådana regler införs - eller vad är problemet? Vårt sätt att beskriva matematiska uttryck är ju inget annat än ett språk som gör att vi dels kan hantera matematiken, dels kan förklara för varandra vad vi menar. Och som i alla språk är det givetvis helt centralt att man har tydliga regler för hur olika uttryck ska tolkas.
Redigerat av Anders zon 1: 13-04-2011, 23:38