Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dahlior - förodla nu?
          tantGröön
          Inlägg 06-03-2011, 18:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 21 731

Hej

Kan man förodla dahliaknölar inomhus redan nu, eller är jag på tok för tidigt på det?

/Jonna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 14-04-2011, 07:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag är rädd att de ska ruttna över vintern om jag lämnar dem i krukorna, så jag tar dem ur jorden och lägger dem en och en i varsin plastback, utan jord eller mull, under huset, på en mörk del. Jag har en krypgrund, det är under mitt vardagsrum i mitt lilla hus. Det är ett mindre hus av "sommarstugekaraktär", marken under vardagsrummet är bara själva marken huset står på, så det är jordgolv och lagom fuktigt. Finns källarfönster och temperaturen hålls över noll - upp till ca 8 grader, som kallast var det just över noll i vintras.

Alla mina uteväxter övervintras där, jag har krukor med sånt som inte är härdigt men även sånt som skulle kunna stanna ute ifall det inte var i kruka utan planterat i jorden. Det har gått bra under de snart åtta år jag bott här. Dahlior har jag inte haft hela tiden, så jag har inte vågat prova så många olika varianter på deras övervintring. Liljeknölarna mår bättre om de får stå kvar i sina krukor över vintern, det har jag hunnit testa.

Det är kanske lite löjligt, men när det kommer levande varelser hit, djur eller växter, så vill jag sköta dem. Jag har svårt att kasta bort nåt levande jag ledsnat på, har svårt att omplacera dem med, även om jag blivit bättre. Är det nån växt jag inte gillar så mycket så letar jag nån som vill ha den, annars får den stanna.
          Nu har jag ju den här röda dahlian som blommade jättefint, men hade lite "fel" färg. Förra våren hittade jag liljeknölar på trotoaren mitt i stan! Nån måste ha tappat en kruka, för det var lite jord också, men jag kunde inte se krukan. Jag tog förstås lökarna och de blommade snart. I orangerött, hjälp! När jag fyllde år fick jag en kruka med liljor - i gult! OK, det här är inte mina favvofärger, men jag tänker att om de tre får bo ihop, rött, orande och gult, på någon lite enskild plats, så blir det kanske jättefint ihop. Växterna är friska och fina och blommade som bara den, de har gjort sig förtjänt av bra skötsel.

Jag har räknat att jag behöver jord till minst tolv stora krukor, det blir hur mycket som helst! Ska jag våga prova billig jord/kogödsel? Jag har köpt murbruksbaljor på Biltema och har som krukor. Det finns runda eller rektangulära, bra pris! Plasten är svart, tjock och seg. Eftersom de har raka kanter med lika stor botten som överkant står de stadigt, även om dahliorna blir höga och det blåser på dem. Jag borrar förstås hål i botten.

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Trampendal
          Inlägg 14-04-2011, 22:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

Inte alls löjligt att bry sig om allt levande, tycker jag.
          Min erfarenhet är att de blommor man inte är helförtjust i överlever bättre än de man verkligen älskar, vad nu det beror på.

Vad gäller jord så har jag mest erfarenhet av billig 5 för 100:- och den varierar kolossalt i kvalitet.
          Senast köpte jag lite dyrare på handelsträdgården men den var sämst hittills, blev som betong.

I år har jag bestämt att bara köpa "kogödsel" för det är, som du säger, inte alls gödsel utan mer mull i alla fall om man köper typ 3 för 100:-.
          Känns lite som lotteri detta med jord.

Men om du förut köpt dyrare jord som varit bra ska du kanske inte chansa, fast å andra sidan borde ju inte gödseln vara så extremt dålig
          att den tar död på växterna och då har du ju provat i alla fall och vet till nästa år. yes.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          tantGröön   Dahlior - förodla nu?   06-03-2011, 18:12
          rosita   Jag satte mina i krukor i dag i växthuset, jag hål...   06-03-2011, 19:05
          flaxss   jag förodlar mina i mars nu också, i april-maj avh...   06-03-2011, 19:08
          tantGröön   Åh tack, jag har satt dem i ett ljust utrymme som ...   07-03-2011, 11:23
          fuchsian   Jag beställde en hel del olika sorters växter, blo...   07-03-2011, 11:41
          Laura   Jag satt också en massa dahlior och även freesior ...   08-03-2011, 21:13
          Kamilla_I   Jag brukar också sätta mina dahlia rötter i kruka ...   09-03-2011, 10:41
          hattstugan   HAr provat att sätta Dahlior tidigt i kruka men ty...   13-03-2011, 14:56
          malarmaster   har också planterat i helgen,en del knölar hade bö...   13-03-2011, 15:59
          fuchsian   Det är första gången som jag gör att försök med da...   13-03-2011, 16:03
          Anna-Karin Lundberg   Jag måste fråga er om vilken jord ni använder till...   10-04-2011, 07:48
          Trampendal   Till hösten vänder jag krukorna upp och ned och ta...   14-04-2011, 00:15
          rosita   När det gäller kogödsel på påse, brukar jag se til...   15-04-2011, 08:16
          Anna-Karin Lundberg   Jag har pratat med en klok vän - som jobbar med tr...   15-04-2011, 09:46
          Anna-Karin Lundberg   OK - nu vet jag mer. Jag var på Plantagen nu i kv...   15-04-2011, 19:50

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon