CITAT (*Stintan* @ 15-04-2011, 12:02)

Christa hur vet du att 50 microgram D-vitamin/dag skulle vara skadligt?
Det vet jag inte säkert men jag har grävt en del i det också för min del tar jag 10 mikrogram under vintern.
EU´s vetenskapliga råd har kommit fram till att man kan äta 50 mikrogram per dag utan risk.
Samtidigt känner jag en person som blev ordinerad 20 mikrogram plus 1000 mg kalcium per dag och åt det i 6 år. Då upptäcktes att hon fått förkalkningar i njurvägarna.
Överdosering kan ge just det. Man kan också få förkalkningar på andra ställen.
Det jag skrev var att man kan äta 10 mikrogram utan risk men var gränsen uppåt går får vi nog inte reda på förrän om kanske 10 år när många ätit 50-100 mikrogram per dag en längre tid.
Alla vitaminer och mineraler samverkar men det tar man inte någon hänsyn till när man gör studier på dom.
CITAT (gnon49 @ 15-04-2011, 12:16)

Närman hittar läkemedelsrester o förbjudna preparat i hälsokost så borde varningsklockorna ringa rejält. Synd att det blivit ett sådant geschäft eftersom många hälsoprodukter i grunden säkert är bra. Och är man friskt i övrigt så behöver man ingenting av vad hälsokostbranschen försöker pådyvla oss. Köper man det sedan över nätet så spelar man verkligen rysk roulette.
Ja när dom säljer nonijuice för 450 kr litern då är det verkligen att utnyttja människors önskan om att må bra.
Många kroppsbyggare stoppar i sig saker så man blir helt förskräckt. Har läst deras diskussioner på nätet.