Har man några hundra stycken orkar man inte bära ut och in. JAg skulle nog kunna börja sätta ut mina nu, men på grund av flytt funkar det inte i år, men efter påsk blir det dags. Det beror såklart på var man bor i landet, men här i Skåne ska vi nog inte få dagar med frost även om det kan bli kallt en och annan natt.
Jag bär helst ut när det är lite mulna dagar, sätter dom först på terass under tak och skyddar med fiberduk de första dagarna. Den skyddar både mot kyliga nätter och delvis mot skarp sol. Sen blir det lite på och av med fiberduk beroende på vädret, men efter en veckas tid klarar dom sig utmärkt utan täckning. Möjligtvis kan dom fortfarande behöva skyddas om det blir extremt soliga dagar och såklart om det kommer nån natt med frostvarning.
Vissa sorter är känsligare för sol, som Flaxss säger, och de blad som kommit under vintern är tunna och känsligare än de som kommer när växterna står ute. JAg lyckas alltid bränna en del blad i början av säsongen, men det växer ut nya kraftigare. Som Flaxss också säger så tål alla växter kyla bättre på hösten när dom härdas efterhand. Dom som stått inne i skydd under vintern och sen kommer ut har ju levt en skyddad tillvaro.
|