OK - nu vet jag mer. Jag var på Plantagen nu i kväll och frågade vem som tillverkade deras "egen" jord. Det var Hasselfors. Jag berättade att jag ville ha "engångsjord" till mina dahlior och de rekommenderade "deras egen" Planteringsjord, den med prästkragar på påsen, fyra 50-lit för 149:- som är gjord av Hasselfors. Nu ska jag plantera mina dahlior i krukor och märka upp krukorna med vilken jord de fått. Köpte även Hasselfors U-jord, 50 lit för 79:- som jag är jättenöjd med - förutom priset.
Han sa att Hasselfors Hagajord var deras billigaste planteringejord i 40 liters säckar, fem för 100:-, men just den uppgiften vet jag inte om det är helt säkert, för han tillade att "deras egen" i prästkragesäckarna var den som blivit "bäst i test" förra året. Enligt min kompis som berättade det här om Hasselfors/Plantagen var det Hagajorden som blev bäst i test.
Jag är nöjd, ska plantera och jämföra sen. Det som ligger i påsen ser OK ut, men vi får se hur det går i sommar. Mina älsklingsdahlior får U-jord, i alla fall!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|