Myndighetsåldern i dag är 20 år,men nu för tiden gå ju barna i gymnasiet tills de fyller 19 år och då har de ju knappasr någon yrkesytbildning och tjänar då inga egna pengar utan kanske måste plugga två till tre år till och bo hemma tills de är 23 år.Själv var jag själv försörjande när jag var 18 år men det var då det,1967 fanns det hur mycket jobb som helst och lärlingsplatser.Nu är det andra tider,de flesta ungdomar får plugga tills de är 19 - 23 år innan de kan försörja sig.Så vi föräldrar får ha barn hemma mycket längre nu för tiden.Vår son gjorde Lumpen 12 månader direkt efter gymnasiet befällsutbildning I Gudhems kompani 12 månader ,de flesta i dag som gör lumpen gör 6 månader,klart han var tvungen att bo hemma länge då !dottern flyttade innan hon tog studenten hon var 18 då men hade extra jobb och delade lägenhet med 4 andra studenter.Allt beror på omständigheter som jag ser det.En del ungdommar måste få bo hemma längre en del har andra möjligheter och utsikter.men som föräldrer ska man alltid finnas där och stötta.
|