Välkommen tillbaka! Hoppas att du mår bättre nu.
Vet du, det gör inte så mycket att trädgården inte är klippt med nagelsax! Det är det första man måste inse när annat kommer emellan! Min trädgård låg i dvala i två år när sonen föddes och det var väldigt vackra ängsblommmor som kom upp i gräsmattan. Och ängsblommorna ska ju främjas!!!
Om du nu ska börja någonstans, börja där du är mest i trädgården. Det brukar vara kring entrén och sittplatsen.
Rensa bort ogräset i rabatterna där först, just nu är det ju enklast med jorden.
Sopa rent gångar och plattor. Plötsligt ser det ju helt OK ut! Det var det jag gjorde igår och det blev genast prydligare.
Låt buskarna vara, de blir säkert fina när det kommer grönt på dem. Ta bara bort de grenar som gått av eller som man kanske alltid går emot när man går förbi.
Om du inte är en utpräglad grönsaksodlare så tycker jag att du låter landet vara. Tänk på bönderna som låter åkern gå i träda var 4:e år.

Mitt låg i träda i två år och jag har nu jättefin jord där!
Om du nu i alla fall vill odla, måste du gräva om och rensa upp hela? Beror ju så klart på hur stort det är... Kanske du i stället kan lägga en pallkrage och odla i den? Eller hinkar och krukor? Tänk dig en murarbalja med sallat som väller över i framkanten, lite morotsblast emellan och bakom det vajar dillen!
Redigerat av Peztis: 16-04-2011, 07:58