Fast då kanske vi ska ha en annan instruktion. Som jag ser det så finns det två alternativ:
"Nallningsbara påsar", dvs man gör en påse med rätt många fröer i som man kan plocka ur så många man känner att man behöver och vill ha. Där ska dock alltid finnas en ordentlig mängd kvar till den som tar hela påsen i slutet. + man kan ta precis så många man vill ha, jag kanske bara vill ha tre fröer medan nästa vill ha 20. + det blir inte så många påsar så man har mer koll + portot hålls nere - är att det blir en för liten portion om den nästsista tänker annorlunda
"Portionspåsar", dvs att varje påse är en portion innehållandes 5-10 tomatfröer, har man många fröer att ge bort så gör man helt enkelt många kuvert. + enkelt att ta en påse av ett frö man vill ha + alla får lika mycket, även den som är sist - portot borde bli högre med många fler påsar, vi är ju på gränsen vid 100 g hela tiden - tar lång tid att sitta och göra små kuvert om man har mycket fröer av en sort som man gärna ger bort
Finns säkert fler + och - för båda alternativen men detta var vad jag kom på i all hast (tar en paus från trädgårdsrenasndet - hu vad varmt det är ute!). Jag har gjort alla varianter, jag har tagit hela påsar, jag har "nallat" men då alltid sett till att där finns många fröer kvar - fler än de jag tog, jag har lagt i nallningspåsar samt portionspåsar...
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|