Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig skapa en "hemlig trädgård"
          Magnea
          Inlägg 17-04-2011, 16:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 29 014

Jag har en åkerholme till mitt förfogande och jag drömmer om att skapa en "hemlig trädgård" där. En oas med olika vackra träd och växter, troligtvis omgärdade av något slags staket men klätterväxter på, så att det blir som en mur, och ett vindskydd såklart.

Möjligheterna är många, problemen likaså. Jag skall skriva en lista, men först presenterar jag lite bilder.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  holmen_ifr_ga.JPG ( 88.63k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  holme_gr_s.JPG ( 132.73k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  holme_berg.JPG ( 111.25k ) Antal nedladdningar: 33
          Bifogad fil  holme_Ek.JPG ( 121.61k ) Antal nedladdningar: 34
          Bifogad fil  holme_nyponros.JPG ( 137.15k ) Antal nedladdningar: 33

--------------------
          gronahannah.wordpress.com

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Magnea
          Inlägg 17-04-2011, 16:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 29 014

Som ni ser är det fullt med träd, vissa rätt fina, andra sådana som kan tas ned eftersom annat växer upp. Mest Björk och Asp, men en och annan Ek, rönn, Tall etc.

Det är gräs på marken, och rätt stenigt som ni ser, särskilt utåt kanterna. Det är en hel del sly och massor av buskar av någon sorts nyponros. De är överallt och sprider sig, så dem måste jag försöka bekämpa.

Jag har alltid älskat träd, och vill gärna försöka mig på träd som inte riktigt klarar denna zon, så det måste byggas upp så att förutsättningarna blir bättre för t. ex. Mullbär, Ginkgo, Äkta Valnöt, Trumpetträd och mycket mer. Jag har en liten Manchurisk valnöt som bara är några decimeter hög, som kan planteras ut på rätt plats, den skall ju vara härdig så det är nog inga problem.

Fördelarna med denna plats är:

Jag kan göra nästan vad jag vill här
          Gott om plats, runt en hektar stor (10.000m2)
          Kan bli riktigt häftigt
          Plats för många träd
          Gott om sten som man kan använda för trädgårdsbygge
          Rätt varierande men både gräsytor och mindre berghällar

Nackdelar:

Massor av jobb
          Massor av sly/ogräs/nyponbuskar
          Långt till vatten
          Mycket sten
          Läget är lite avsides, men det har också sin charm
          Mycket älg och rådjur som kan ställa till det

Det finns säkert många fler fördelar/nackdelar som jag inte kommer på just nu.

Vi har zon 2/3 här, det kan vara blåsigt och det är kallt på vintern. Men sommrarna är varma och om man vindskyddar så gott man kan blir det säkert rätt bra.

Min tanke är som jag skrev att med tiden hägna på något vis, för att få bort rådjur och älg. Det måste göras stabilt i alla fall i vissa sektioner så att tyngre klängerväxter kan växa upp och bilda en "mur" runt. Kanske Bokharbinda, klätterhortensia, pipranka etc. Det får inte vara för dyrt, men inte heller för bräckligt så att det måste göras om ofta.

Om jag talar snällt med gubben får jag kanske hjälp att medelst traktor göra vissa saker, gräva lite, flytta stenar och annat.

Man skulle kunna inrätta en damm, eller annan typ av vattenreservoar för bevattning.

Som ni hör är det oändliga möjligheter, men väldigt mycket jobb. Det kommer ta massor av tid och ork, som jag inte har så mycket av för tillfället.

Vad tror ni om detta? Jag vill gärna höra era synpunkter och få goda råd. Jag har inte så mycket känsla för lanskapsdesign, så ni får gärna komma med idéer!

Sedan skall jag försöka att åtminståne börja med något litet, så att det åtminståne finns något att jobba ifrån. Självklart lägger jag upp bilder eftersom.

--------------------
          gronahannah.wordpress.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 09:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon