Till helgen såg Maackian än mer lidande ut; bladen hängde brutalt och brunsvarta fläckar hade dykt upp; rent intuitivt kände jag att nu är trädet på väg att ge upp. Hade läst på Royal Horticultural Society´s site om etableringsproblem/syrebrist hos nyplanterade träd (rekommenderas, deras avdelning för råd är jättebra!) och grävde försiktigt under jordytan för att se hur det såg ut; en 20 cm under jordytan badade rötterna fullkomligt i lervälling, detta fast markytan såg torr och fin ut.
Det blev till att gräva upp det trestammiga trädet (1.20 hög) och göra en ordentlig upphöjd bädd, plantera ner den igen och hoppas på det bästa.
Är dock helt övertygad om att maackian inte haft en chans utan livräddningsoperationen, utan dött. Nu hade inte ens tålamod att vänta tills bladen fallit, så akut kändes läget. Alla mina andra träd har jag planterat i upphöjda bäddar, just pga lerhalten, har också dränerat i trädgården men maackian plats var i utkanten sett från dräneringsrörens verkningsradie. Nu väntar jag med spänning om räddningsoperationen funkar, eller om trädet trots allt redan hunnit bli alltför skadat./mvh nypan
http://www.rhs.org.uk/advice/profiles0302/.../prune_stem.asp