Ja, det är mysigt med damm
Jag vet vad som skrivs i reklamen för kemikalier men tyvärr har många fått erfara att det inte riktigt stämmer. Det finns en del trådar här på Odla om du vill söka.
Att använda kemikalier är som att bota ett benbrott med huvudvärksmedicin. Det förändrar inte näringsbalansen i dammen men det dödar, kanske mer än önskvärt. Din damm är ganska liten och inte så djup och det betyder att den är jättekänslig för gifter. Vattenlevande djur (du har mycket liv i din damm som du inte ser) är extremt känsliga för kemikalier men de hör till dammlivet och är en del av det som så småningom skall skapa balans.
När växterna börjar förbruka av kvävet kan det hjälpa men det ser även ut som om dammen är utsatt för mycket sol - sol är algbefrämjande.
När dammen är ny brukar vattnet vara jättefint men sedan kommer algerna och det tar tid att få balans. Musslorna är nog ingen hjälp, de dör snabbt eftersom temperaturväxlingarna blir väldigt stora i liten vattenvolym. De är inte bara köldkänsliga utan även mycket känsliga för varmare vatten.
Fontänen syresätter vattnet, ja, men jag tror du behöver satsa på rening också.
Det hjälper inte heller att byta ut vattnet, då börjar man från början igen...
Det är mycket arbete och en hel del problem med dammar som man inte tänkt sig. En föreläsare jag lyssnade på en gång sa att man under sin livstid bör bygga tre dammar - vid det tredje dammbygget har man förhoppningsvis lärt sig lite grann iaf!
En viss del alger får man acceptera men just sväv- och trådalger är inte trevligt. Prova med ekologisk halm!