steffs29
Hej! Äntligen har värmen börjat komma hit och har pysslat hela dagen smile.gif
Dock har jag upptäckt eller egentligen upptäckte jag detta i höstas innan isen la sig på dammen att den var som en tunn hinna av något grönt i vattnet.

Jag har fiskar i dammen, den är ca 35 cm på djupaste stället. Fiskarna har övervintrat i dammen och verkar må prima... vattenpumpen och lite arbete har gjort så att det varit en ordentlig frilagd yta hela vintern... nu när värmen dragit på lite börjar jag se att det gröna i princip tagit över ordentligt i dammen.

Jag har några musslor i dammen samt några fiskar. Vad jag skulle vilja veta är vilken typ av alg det är så att jag kan bekämpa detta med något medel... dammen är inte tillräckligt djup för filter och andra större apparater så jag hade tänkt köpa något medel.

Vad tror ni att det är för alg och vad skulle ni köpa för medel i sådant fall?

Här kommer lite bilder...
[attachment=59811:d1.jpg]
[attachment=59812:d2.jpg]
[attachment=59813:d3.jpg]
[attachment=59814:d4.jpg]
[attachment=59815:d5.jpg]
[attachment=59816:d6.jpg]

Monaxe
Vad jag kan se ser det ut som om du har både sväv och trådalger. Trådalger är ett elände att få bort, jag har kämpat mot dem i många år nu, svävalgerna är lättare att få bukt med. Först som sist är det viktigaste att ha bra cirkulation i vattnet, speciellt om du har fiskar i vattnet.
Fiskarna äter och producerar avfall vilket i sin tur ger övergödning i vattnet, gynnar därför alger.

Att du kan ha fiskar i en damm utan pump med rening känns inte realistiskt, tror att du måste ha någon form av rening i vattnet för att få det att fungera. Dina musslor har troligtvis inte överlevt vintern, de är extremt köldkänsliga och får närmast betraktas som sommarblommor tyvärr, de gör dock ett mycket bra jobb när det är varmt i vattnet.

Jag har 2 pumpar med mekansikt filter och UV filter, + en bäck med sten och sand för ytterligare rening. Ändå har jag problem med alger, såväl tråd som flytalger. Hela säsongen brukar dessvärre vara en kamp mot grönt vatten, iaf för min del.
Tänk på hur mycket du matar dina fiskar, desto mer mat, mer avfall och mer övergödning av vattnet.
Antalet fiskar och växter är också mycket viktigt. Växterna tar tillvara avfallet och renar på så sätt vattnet.

Det är ett himla jobb med damm innan man får balans i den, men när det väl stämmer är dammen verkligen värd allt jobb, det är trädgårdens finaste prydnad!
Gunilla T
Håller med Monaxe - du har obalans i ekosystemet, alltså dammen. Stillstående vatten blir alltid dåligt så du bör nog ha någon form av rening och syresättning. Alger kommer alltid och speciellt i nya dammar.

Halm kan hjälpa, en nätpåse fylld med ekologiskt odlad halm (inga bekämpningsmedel) kan man sänka ned i dammen eller som jag gör, sätter den i tunnan som vattnet renas genom.

Vad du än gör, använd inte kemikalier i det lilla, känsliga ekosystem som dammen utgör. Det kan ta död på allt liv i dammen. Kemikalier är också bara symptombehandling, så länge obalansen kvarstår kommer algerna tillbaka. Det är för mycket kväve i dammen, växter kan också hjälpa upp till viss del.
steffs29
Tack för era svar...
Jag har en pump som dels sätter cirkulation och med fontän borde den tillsätta lite syre med va? Musslorna kanske har dött men kan jag ju köpa nya. Det var kristallklart vatten under lång period.

Ett litet vattenfall skulle kunna vara fint och placeras men har väl typ samma effekt som en pump med fontän?

Det ska ju finnas "ofarligt" typ PONDTEAM Anti Alg, Aqua Clear... dom skriver så här på aquainterior ( AlgoSol – allt du behöver för att bekämpa alger ) Menar ni att detta inte fungerar eller att det bara är som att ta Ipren mot huvudvärk dagligen istället att stretcha nacken? Om ni inte rekomendear detta har ni tips på nåt litet filter och vart det går att hitta. Jag är mycket tacksam över era tips...för jag kan tänka mig att fiskarna tycker det är jobbigt med det där slemmet runt sig...

Snart kommer ju växtlivet i dammen igång igen alltså det fina växterna och detta kanske hjälper en del... kanske var när dessa började att vissna i höstas som algerna kom?
steffs29
Jag lägger in några bilder från hur den ser ut på sommaren...

[attachment=59826:14.jpg]
Här hade vi inte problem med alger...
[attachment=59827:41.jpg]
Detta är bara en mysbild över hur mysigt det blir på kvällen när man sitter vid vårt jättegamla bord som faktiskt har sin orginalfärg kvar... ja morfars gamla orginalfärg från 70-talet men möblerna är ca 100 år. En tidig grythyttan sa dom när jag pratade med dom för jag ville veta vad serien hette.
[attachment=59828:51.jpg]
Mysigt att ställa fram till gästerna...
Gunilla T
Ja, det är mysigt med damm smile.gif

Jag vet vad som skrivs i reklamen för kemikalier men tyvärr har många fått erfara att det inte riktigt stämmer. Det finns en del trådar här på Odla om du vill söka.

Att använda kemikalier är som att bota ett benbrott med huvudvärksmedicin. Det förändrar inte näringsbalansen i dammen men det dödar, kanske mer än önskvärt. Din damm är ganska liten och inte så djup och det betyder att den är jättekänslig för gifter. Vattenlevande djur (du har mycket liv i din damm som du inte ser) är extremt känsliga för kemikalier men de hör till dammlivet och är en del av det som så småningom skall skapa balans.

När växterna börjar förbruka av kvävet kan det hjälpa men det ser även ut som om dammen är utsatt för mycket sol - sol är algbefrämjande.

När dammen är ny brukar vattnet vara jättefint men sedan kommer algerna och det tar tid att få balans. Musslorna är nog ingen hjälp, de dör snabbt eftersom temperaturväxlingarna blir väldigt stora i liten vattenvolym. De är inte bara köldkänsliga utan även mycket känsliga för varmare vatten.

Fontänen syresätter vattnet, ja, men jag tror du behöver satsa på rening också.
Det hjälper inte heller att byta ut vattnet, då börjar man från början igen...

Det är mycket arbete och en hel del problem med dammar som man inte tänkt sig. En föreläsare jag lyssnade på en gång sa att man under sin livstid bör bygga tre dammar - vid det tredje dammbygget har man förhoppningsvis lärt sig lite grann iaf!

En viss del alger får man acceptera men just sväv- och trådalger är inte trevligt. Prova med ekologisk halm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon