CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2011, 09:38)

Det är nog lite för sent för bibagge, kanske någon eftersläntrare eller möjligen lite rester i form av täckvingar.
Mmm, i senaste laget. Men vädret har inte varit besöksväder före. Var där två veckor tidigare, och då var det bara snö och vatten, det var lite tidigt.
Såg några bibaggar faktiskt. Fick ett gäng bra foton, bl.a. på bibagge på mina fingrar med landskapet i bakgrunden. Men ... sedan lyckades jag radera bort dem i misstag

. Ny kamera som jag behöver komma i samklang med. De bilderna är borta. Synd. Får ny chans om ett år...
Har kvar några bilder på en död bibaggehona, högst gravid haha (eller buhu), som släpades bort av några myror.

Såhär ser hon ut i min hand (myrorna fick tillbaka henne sedan).

Landskapet är vackert, stort, och väldigt skiftande miljöer. Här har varit grustäkter i sådär 150 år, nu bedrivs bergskross, och så småningom läggs nog även detta sandtag ner för gott. Frågan är vad som då händer med denna unika miljö, så ovärderlig för många, många djur. Efterbehandlingen sker i samråd med Länsstyrelsen, och gynnar både floran och faunan och människorna som rekreationesområde. Snyggt jobbat måste jag säga!! För alla parter!