Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Funderar på att plantera vintergrön liguster
          carinol
          Inlägg 18-04-2011, 11:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 19 019

Hej! Jag funderar på att plantera vintergrön liguster mot min granne, men skulle behöva en del tips. Jätteglad om någon vill hjälpa mig... :-)

1. Hur långt ifrån grannens tomtgräns måste jag plantera min häck? Hon har redan en Ölandstok precis i kanten av sin tomtgräns, och jag vill ju inte förstöra den, naturligtvis. Däremot vill jag ha en HÖGRE häck, då grannen studerar typ allt vi gör, och jag vill kunna känna en viss avskildhet.

2. Vår trädgård består av gammal sjöbotten. Vad behöver jag göra för att förbättra jorden, och hur gör jag det på smidigaste och billigaste sätt?

3. Om någon har ett bättre tips på vintergrön häck som blir cirka två meter hög mottages det tacksamt. (Den får gärna växa snabbare än liguster...) Tuja och liknande går bort, eftersom jag inte tycker att de passar med den övriga uppvuxna trädgården.

Ska kanske också berätta att häcken planteras i en södersluttning i zon 3.

Så tacksam om ni vill hjälpa mig!

Mvh Carin!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KatteLatte
          Inlägg 21-04-2011, 06:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

På våran tomt står det en kanake 3 m lång häck/avdelare/insynsskydd av norsk brudspirea. Låter man den få växa (och den växer rätt snabbt) så blir den definitivt över 2 meter hög. Däremot blir den också rätt bred eftersom grenarna lägger sig utåt. Å andra sidan är den "snäll" på det viset att den inte är bred i växtsättet, eller tom breder ut sig underjordiskt (så som syren har en tendens att göra).

Vi har också rosenspirea på tomten, i form av buskar (ej häck) men den blir inte lika hög alls. Och den brukar jag klippa ner varje vår dessutom för annars ser den så risig ut. Även efter blommning kan rosenpirean med fördel hållas efter, då de avblommmade resterna ser rätt risiga ut, och gör man det så kommer det nya blommor längre ned på grenen. Men det är väl ingen kandidat som häckplanta egentligen.

Sen har du ju plym/fjäderspirea, Men de kommer från grunden varje år, och den ena typen som jag har/hade(vet inte vilken) har även en otrevlig tendens till att skicka iväg rotskott.

Vi har gjort ett försök till att använda bambu som insynsskydd mot där vi vill ligga och sola; delade några plantor så vi satte den som häck. Det gick väl rätt bra fram till vintern 2009-2010 då den frös tillbaka för mycket (zon 3, men ngt oskyddat läge map vind). Och senaste vintern var ju inte snäll heller mot bambun. OBS att den också är en sån som skickar rotskott så att begränsa den från början med hjälp av nedgrävt kantband i metall eller liknande kan nog vara en klok strategi.

Buxbom är ju också fin och håller sig i skinnet men växer kanske litet för långsamt för dina ändamål.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 09:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon