Höjderna på enarna du nämnde slog jag upp (juniperus och så sortnamnet) och fick upp mängder av information, men inte storleksangivelser i svenska förhållanden. Om du handlar hos Zetas kan de på träd och buskavdelningen säkert svara dig. Meddela gärna vad de säger!
Det tar ju ca 20 år för en vanlig en att nå sin maxhöjd i hyfsat optimala lägen. Dessutom går det att beskära en, men man toppkapar inte rakt av utan skär med en mycket vass kniv i årsskotten ungefär som en putsning. Gör man det i hela toppartiet blir det tätare och jag skulle tro också mer långsamväxande där eftersom det satsar på att förgrena sig. Att putsa enar är något man gör i länder där en är mer eller mindre exotisk prydnadsväxt, så att de inte ska falla ut. De har speciella knivar (krökta) och putsar så att barren skvätter. Enarna blir så kompakta att man inte ens vill köra in ett finger i dem.
Jag skulle tro att man kan skära i enar mer än så, om man gör det regelbundet och inte i äldre ved utan i ung.
Enhäckar är inte vanliga nej, men det borde de vara. Tujahäckar var också ovanliga för en tid sedan... och enarna tål torka mycket bra.
--------------------
|