Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordkvalitén, Lerjord kontra sandig jord.
          lolo
          Inlägg 27-09-2004, 14:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Hej! Jag undrar över ett par saker inför våren. Min tomt verkar vara väldigt lerjordsbaserad och tung att arbeta med. Allt som växer på tomten verkar växa och trivas väldigt väl. Gräsmattan har inga tendenser att få mossa, trivs den inte i lerjord? Vilka växter och buskar trivs i lerjord? Självklart kommer jag att luckra upp jorden till våren och tillsätta mull i jorden, redan nu i höst har jag tillsatt barkmull överallt och kommer även att lägga på gräsklipp och löv samt barr (vi har två jättestora barrträd på tomten). Barret ska delvis få ligga kvar och ev vara grund för en rhododendronbuske nästa år. Trivs rhododendron i lerjord eller vill den ha mer mullrik jord? Jag kommer att tillsätta en del barr där också. De trädgårdsväxter som finns sen tidigare är: oidentifierade lökväxter som förmodligen kommer nu i vår, fänrikshjärtan, primulor, pioner, dagliljor och massor av aklejor. Samtliga sorter växer i stora bestånd. Jag har själv planterat flera sorters nävor, taklökar, iris, liljelökar, violer, funkior, lungört, alunrot, sandoxalis m.m.

Tacksam för kommentarer kring mina förehavanden! laugh.gif /Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lolo
          Inlägg 27-09-2004, 21:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Tack så mycket Kerstin för ditt svar! Roligt att rosor trivs i "min" jord, planterade för nån månad sen en vanlig "morsdagsros" i mitt land, och den verkar trivas väldigt fint där, har vuxit och fått fina, nya skott. Barkmull och barr som fallit ned är alltså en fin kombination för rhododendron i en upphöjd bädd med torv (ska fråga min sambos mor som nyligen gjort en torvbädd med torvblock osv) och sten (har jag MASSOR av i stugan!) - det måste jag prova nästa år! tongue.gif : Tack än en gång för er fina hjälp här på forumet! /Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 17:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon