Jag har också läst det och tänkte prova men planterade min klematis på ett annat ställe...men en klematis över en sten tänker jag också ha sen, det blir nog nästa år.
Det finns många klematis att välja bland men en som många verkar ha och som är väldigt fin (har inte köpt den själv än men det kommer) är summer snow, en småblommig vit.
Det finns massor med färger att välja mellan så det beror helt på vilken färg du vill ha.
Jag har köpt fyra stycken i år, 1 violett, 1 vit, 1 gammelrosa och 1 mörkröd + att det redan fanns 1 gul är vi flyttade hit.
Om du köper en klematis kommer du nog inte ångra dig, jag har blivit galen i klematis (och rosor) i år och kommer alldeles säkert köpa fler. Det är underbart vackra blommor.
Som jag har förstått det så trivs de i sol-halvskugga men färgerna på blommorna kan tydligen bli blekta om det står i full sol så din placering låter vettig.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|