Bocktörne på svenska ja! Jag undrar om den hade kunnat slå igenom om den först lanserats så: Bocktörne, vild bärbuske från Sverige med nyttiga bär... Nu har den först nått oss via häsokostdiskar som ett asiatiskt tusenårigt använt bär, svindyrt och med magiska hälsosamma omegaingredienser.
Självklart är jag själv fångad av magin, och naturligtvis kommer en sådan "kinesisk" tusenårig buske ned hos mig också. Men "Gojibocktörnet" kommer än mer ställa andra svenska trevliga bärbuskar på plats här hos mig.
Berberis till exempel. Magisk buske med spännande historia och mycket hälsosamma bär som kan torkas och användas till det mesta. Fantastisk höstfägring och god härdighet. Vanliga blåbär. Ett av de nyttiigaste bären i världen, härliga höstfärger kan plantorna få och bra är de för lite skuggiga partier och mossmattor... Sprider sig av sig själva i lagom takt om de får rätt placering. Lingon. Torktålig vintergrön planta som med fördel placeras i stenpartiet och i schaktade slänter. Mycket goda och nyttiga bär. Havtorn. Lite högre buskar med silvriga blad. Tål de flesta jordar utom de alltför feta och goda, kan sättas i blåsiga, steniga lägen. Ett lysande orange bär med extremt hög c-vitaminhalt som går att torka, koka, sylta och safta. Vild i svenska skärgården. Vildhallon, smultron, jordgubbplantor som revar sig vilt från rabatter och ut i grusgångar...
--------------------
|